Bus 13 terug?

3 november 2008

Bus 13 terug?

busje logoTijdens de raadsvergadering van donderdag 6 november om 19.30 uur biedt comité 'Bus 13 terug' ruim 800 handtekeningen aan wethouder Smit (Verkeer en Vervoer) aan. Een speciale actiebus 13 zal deze avond een delegatie buurtbewoners naar het stadhuis vervoeren. Zij willen met een volle publieke tribune de noodzaak van de terugkeer van bus 13 nog eens extra onderstrepen. De SP ondersteunt deze actie.

Bus 13 werd in mei 2008 geschrapt zonder dat de reizigers er een goed alternatief voor terug kregen. Uit onderzoek van de SP blijkt dat de directe verbinding naar winkelcentrum Leyweg door veel bewoners wordt gemist. Reizigers moeten ook vaker overstappen naar werk en school en zijn dus meer tijd kwijt met reizen. Voor veel ouderen is zelfs de weg naar de dichtstbijzijnde halte gewoon te ver geworden. Zij komen de deur dus helemaal niet meer uit.

Met het aanbieden van de handtekeningen met daarbij een bundeling van verhalen van gedupeerde reizigers luidt comité 'Bus 13 terug!'de noodklok. Comitévoorzitter Joke van Wichen: "Het is triest dat je ouderen nu ziet sjouwen met een veel te zware boodschappentas omdat hun bus niet meer rijdt. Zo veel mensen hebben last van het verdwijnen van bus 13. De wethouder moet hier toch wat aan kunnen doen?"

Wethouder Smit is ook in stadsgewest Haaglanden verantwoordelijk voor openbaar vervoer. Daar wordt uiteindelijk beslist of bus 13 ook daadwerkelijk terug mag komen. Met alle handtekeningen en de reacties van reizigers heeft de wethouder genoeg redenen om zich in Haaglanden ook echt hard te maken voor de terugkeer van bus 13.