Dicht het gat tussen goedkope en middeldure woning

20 november 2009

Dicht het gat tussen goedkope en middeldure woning

Het prijsverschil tussen starterswoningen en middeldure woningen in Den Haag is te groot. Daarom heeft de SP het college bij behandeling van de Woonvisie verzocht een onderzoek te doen om te komen tot drie prijscategorieën tussen goedkoop en middelduur. De introductie van deze categorieën bevordert de doorstroom van starters. Het voorstel van de SP kon op de steun van bijna alle fracties rekenen. Fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: “Alle partijen zeggen het belangrijk te vinden dat leerling-verpleegkundigen, aankomende leerkrachten en politie-agenten in opleiding in Den Haag kunnen wonen. Maar mensen met een modaal- tot anderhalf keer modaal inkomen komen niet gemakkelijk in aanmerking voor een huurwoning. Bovendien zijn hun mogelijkheden om een woning te kopen zeer beperkt. Er moet daarom worden gekeken naar de opbouw van categorieën woningen in Den Haag”.

Ook vroeg de SP aandacht voor de uitgestelde sloopplannen in Den Haag Zuidwest. Groepen oudere bewoners, die zich in het verleden hebben verzet tegen deze plannen, zijn inmiddels slooprijp gemaakt en klaar om te verhuizen. De SP vroeg het college per motie een onderzoek te doen naar de mogelijkheid om bewoners die al 25 jaar in hetzelfde huis wonen met een voorrangsverklaring en verhuiskostenvergoeding te laten verhuizen. Wethouder Norder heeft de SP toegezegd te kijken of hij iets kan doen voor de ouderen uit Zuidwest die al geruime tijd in onzekerheid leven. De SP is blij met deze toezegging en wacht de bevindingen van het college af.