M van Rem Koolhaas niet bouwen

7 juli 2010

M van Rem Koolhaas niet bouwen

Ingrid Gyömörei“Nu is het moment om de stekker te trekken uit de bouw van de M van Rem Koolhaas,” aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei. “Dit kan zonder gezichtsverlies van betrokkenen. Nu blijkt immers dat gemeente Den Haag 1,3 miljoen euro subsidie vanuit het ministerie van VROM misloopt.

De SP was altijd fel tegenstander van de bouw van het prestigeproject voor het Centraal Station. Gyömörei: “Er staan al zoveel kantoorpanden leeg in de stad. En dat geld is elders veel harder nodig.” Om voor de 1,3 miljoen euro in aanmerking te komen had er voor 1 juli 2010 een bouwvergunning moeten liggen. Omdat New Babylon als naast betrokkenen bezwaar heeft aangetekend tegen de bouw, staat het hele plan op losse schroeven. Nu alle kaarten opnieuw op tafel liggen, lijkt het fractievoorzitter Ingrid Gyömörei een uitgelezen moment om opnieuw te kijken naar deze extreem dure bouwplannen. “Het scheelt de gemeente een investering van bijna 25 miljoen euro in een kantoorpand dat we niet nodig hebben. Nu is het moment om zonder gezichtsverlies van betrokkenen, de stekker eruit te trekken”.

Eerder heeft de Haagse SP duidelijkheid gevraagd over de schimmige rechten die Multivast- via Eurocommerce- meenden te hebben rond de ontwikkeling van de detailhandel in het gebied. “Ik zou graag zien dat de gemeente zich inzet om dubbel speculeren bij voorbaat uit te sluiten. Eerder werd dit onder het motto van tijdsdruk weggewuifd. De M hoeft moet simpelweg niet gebouwd worden. Dan zijn er ook geen problemen meer met actief dubbel speculeren,” aldus Gyömörei. Zij heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld.

‘M van Rem’ zorgt voor roddel en achterklap