h

Laat HTM Haags zijn met een hoofdletter H

14 oktober 2010

Laat HTM Haags zijn met een hoofdletter H

“HTM hoort al 150 jaar bij Den Haag en dat moet zo blijven.” SP-raadslid Bart van Kent is woest op de partijen die de HTM verloren willen laten gaan voor Den Haag. Vooral de PVV kreeg er van langs. “De PVV moet de belangen van de stad dienen in de raad en niet het regeerakkoord van hun fractie in de kamer uitvoeren. Dat de fractie in de Tweede Kamer de HTM wil aanbesteden hoeft niet te betekenen dat de PVV in de Haagse raad hetzelfde doet.” Aldus van Kent. Meer dan tweehonderd HTM medewerkers waren bij het debat in de raadscommissie aanwezig. De SP zal in de raadsvergadering met het voorstel komen om de HTM te behouden voor Den Haag. “PVV-raadslid de Mos zei dat hij als raadslid tegen aanbesteding is, dus ik reken op zijn steun.”

De marktwerking die VVD wethouder Smit wil loslaten op het openbaar vervoer in Den Haag zal grote gevolgen hebben. “Er zijn maar 3 grote bedrijven die de aanbesteding kunnen winnen en deze bedrijven zijn bereid de eerste jaren verlies te maken. Het is dus duidelijk dat de werknemers en de reizigers hiervoor de prijs zullen gaan betalen.” De landelijke regels zijn nu nog onduidelijk, maar toen Den Haag in 2007 niet voor aanbesteding koos, waren de landelijke regels hetzelfde als nu. Bart van Kent: “Er is geen sprake van een plicht tot aanbesteding, bijvoorbeeld in Amsterdam is recent het personenvervoer aan het gemeentelijk vervoersbedrijf gegund. Het is wel noodzakelijk dat de PVV zoals beloofd tijdens de verkiezingen voor gunning aan de HTM kiest zodat er een meerderheid in de Tweede-Kamer en in de gemeenteraad blijft”. Zowel de SP als de werknemers van HTM hebben acties in voorbereiding.

Het betoog van de SP en het debat is hier terug te kijken.

Zie ook:

De Telegraaf, 14 okt 2010:
Verkeerswethouder Peter Smit maakte vorige week bekend dat het busvervoer in de stad openbaar aanbesteedt zal worden. Dat betekent dat HTM, samen met andere aanbieders, moet gaan 'strijden' om het busvervoer in de stad te mogen verzorgen. Volgens Smit is er wettelijk geen mogelijkheid meer om HTM vanaf 2012 het vervoer te 'gunnen'.
Ruim honderd werknemers van HTM togen daarom gistermorgen naar het Haagse stadhuis om hun stem te laten horen bij de vergadering van de commissie over dit onderwerp. Vooral de houding van de PVV wekte wrevel op. "Eerst waren ze tegen aanbesteding, maar nu ze mogen regeren, zijn ze ineens 180 graden gedraaid", vertelt één van de aanwezige chauffeurs. "Dat noemen ze draaikonterij." SP'er Bart van Kent, die niets ziet in de aanbesteding, kon wel rekenen op fans onder de HTM'ers.

AD/Haagsche Courant, 14 okt 2010:

De emoties liepen gistermorgen hoog op. De bijdragen van de gemeenteraadsleden werden door de HTM ers beurtelings met applaus en afkeuring ontvangen. Met name PVV-raadslid Richard de Mos moest het daarbij ontgelden. De Mos, verrader. Ik heb nog wel op je gestemd, werd door één van de chauffeurs geroepen. Onder veel geschreeuw verlieten daarop de chauffeurs de zaal, De Mos en de overige raadsleden daarbij allerlei verwensingen naar het hoofd slingerend.

De PVV'er had het toch al zwaar te verduren. Hij moest in de raadzaal uitleggen dat hij als raadslid tegen openbare aanbesteding is, maar als Tweede Kamerlid vóór. Dat schoot met name SP-raadslid Bart van Kent in het verkeerde keelgat. De PVV is gekozen in de Haagse gemeenteraad. De partij zou zich dus moeten inzetten voor het Haagse belang. De Mos verweerde zich met de mededeling dat meeregeren soms pijnlijke keuzes met zich meebrengt

Een deel van de raadsleden bleef echter twijfels houden. Van Kent hoopt dat vanavond de gemeenteraad tijdens de raadsvergadering een voorkeur uitspreekt voor een onderhandse gunning van het busvervoer aan HTM.

U bent hier