PVV verraadt HTM

6 oktober 2010

PVV verraadt HTM

Woedend is Haags SP raadslid Bart van Kent over het verraad van de PVV. “Dit kan het einde van HTM betekenen. Aanvankelijk leek er geen meerderheid te zijn in de gemeenteraad voor het plan van wethouder Smit om marktwerking toe te staan in het openbaar vervoer. Maar als het nu aan de PVV ligt wordt de alom geprezen Haagse vervoerder sinds 1927 de markt opgeschopt. In de achterkamertjes van de Haagse kaasstolp heeft de PVV bij de kabinetsformatie HTM verkwanseld. De raadsfractie van de PVV maakt blijkbaar geen eigen afweging en voert bij monde van raadslid én Kamerlid Richard de Mos slaafs de opdrachten van ‘godfather’ Wilders uit.” Aldus van Kent.

De SP is fel tegenstander van het aanbesteden van HTM. “Als dit doorgaat dan betalen de werknemers van HTM en de reizigers de prijs. Bij een aanbesteding zal HTM verliezen, of ze zullen fors moeten snijden in de salarissen en het aantal lijnen om de prijs te drukken. De inwoners van Den Haag en de werknemers van HTM zijn dan de grote verliezers.” Aldus van Kent

De SP zal alles doen wat mogelijk is om HTM te behouden voor Den Haag. HTM is recent uitgeroepen door reizigers tot beste stadsvervoerder en ook The Economist roemde HTM. Volgens van Kent maken Europese regels het mogelijk om niet aan te besteden en komt de meest recente uitspraak van de Tweede Kamer ook hierop neer. Bart van Kent: “Ook Amsterdam heeft recent gekozen voor haar eigen vervoerbedrijf de GVB, er is geen rede om niet dezelfde keuze in Den Haag te maken”.