Bewoners Spoorwijk zijn ongezonde woning zat

17 november 2010

Bewoners Spoorwijk zijn ongezonde woning zat

De bewonersgroep 'effe puffe? Liever niet!' uit Spoorwijk heeft samen met SP Den Haag een zwartboek(pdf) opgesteld met daarin hun klachten over hun woningen. De bewoners zijn al ruim zeven jaar bezig met hun verhuurder Vestia om de klachten op te lossen. Tot nu toe is er nog weinig verbeterd in de situatie voor de bewoners. Christa van Dun voorzitter van de bewonersgroep: "Dit zwartboek is het verhaal van zeven jaar ellende, gezondheidsklachten en frustratie van de bewoners".
Bewoners Spoorwijk zijn gezondheidsklachten door woning beu
Een deel van de bewonersgroep 'Effe puffe? Liever niet!'

De woningen kampen al sinds de oplevering in 2003 met problemen. "De ventilatie en verwarming zijn in onze woningen erbarmelijk, we hebben last van schimmel, in de winter zijn onze huizen ijskoud en in de zomer tropisch warm. Maar het ergste is dat veel bewoners last hebben van aandoeningen aan de longen, mond, keel en ogen. Dat komt allemaal door de slechte ventilatie van het huis." vervolgt van Dun. "De bewoners snakken naar adem, maar zijn de gebakken lucht van Vestia zat!"
Bewoners Spoorwijken bieden zwartboek aan
De bewonersgroep biedt het zwartboek aan de voorzitter en Wethouder Marnix Norder aan

Sinds september 2010 ondersteunt de SP de eis van bewoners. "De bewoners willen wonen in een huis dat niet schadelijk is voor hun gezondheid, een terechte eis wat ons betreft." aldus SP'er Michael Wijlhuizen die meegeschreven heeft aan het zwartboek. "Ik was geschokt om te zien hoeveel bewoners last hadden van soortgelijke klachten. Dit kan haast geen toeval zijn, deze huizen zijn gewoon schadelijk voor de bewoners."

De bewonersgroep zal op woensdagochtend 16 november om 09.00 in de commissie Ruimte van de gemeenteraad Den Haag het zwartboek aan de Haagse politiek aanbieden met het verzoek dat de politieke partijen en de wethouder Vestia hierop aanspreken. De bewoners zijn het na zeven jaar meer dan zat. Hopelijk is het puffen voor de bewoners binnenkort over en kunnen ze weer gezonde lucht inademen in hun eigen huis. "Effe puffe? Liever niet!"

Link naar het zwartboek(pdf)
Het aanbiedingsmoment is hier terug te zien.
Reactie van de politieke partijen is hier terug te zien.