HTM moet uit ov-chipbedrijf TLS stappen

1 december 2010

HTM moet uit ov-chipbedrijf TLS stappen

De SP wil dat HTM uit het ov-chipkaartbedrijf Trans Link Systems (TLS) stapt. SP-raadslid Bart van Kent: “Dit bedrijf toont telkens weer aan niet bij machte te zijn deze chipkaart goed in te voeren en ondertussen handelt dit bedrijf buitengewoon schimmig en vullen enkele topbestuurders flink de zakken. Via de HTM heeft Den Haag 6% van de aandelen van dit bedrijf, maar enige zeggenschap lijken we niet te kunnen uitoefenen. De ov-chipkaart is een landelijke kaart, TLS hoort dan ook thuis bij de regering dus niet bij de gemeente.”

Al sinds de start van het bedrijf TLS zijn er veel problemen met de organisatie rondom de ov-chipkaart. TLS boekt al jaren forse verliezen en blijkt niet in staat de organisatie goed op orde te brengen. Daarom moet TLS onder volledige verantwoordelijkheid van verkeersminister Schultz komen. Op die manier kan de overheid de regie over de ov-chipkaart voeren. Nu zijn NS, GVB, RET en HTM de aandeelhouders van een bedrijf die voor alle vervoerders deze kaart introduceert. Een afzonderlijke vervoerder heeft echter nauwelijks invloed op deze nationale kaart. Het gebrek aan regie is steeds een grote oorzaak geweest van de chaos met de ov-chipkaart.

Met haar betrokkenheid via de HTM in TLS is gemeente Den Haag ondertussen wel medeverantwoordelijk voor het falen van de ov-chipkaart en voor de buitensporige salarissen die aan de top gegeven worden. De drie directeuren van TLS krijgen samen jaarlijks bijna 700.000 euro salaris. Dat is fors meer dan het salaris van de minister-president. Van Kent: “TLS is een bedrijf waarvan de aandelen 100% in handen zijn van overheidsbedrijven. Deze salarissen zijn dan ook volslagen ongepast. Den Haag moet - samen met Amsterdam en Rotterdam – uit deze schimmige organisatie stappen, zodat de regering wel leiding moet nemen en orde op zaken kan stellen.”