“Geld naar jongeren en niet naar stenen stapelen”

17 januari 2011

“Geld naar jongeren en niet naar stenen stapelen”

Ingrid GyömöreiIngrid Gyömörei, wil dat de jongerenwerkers in de Haagse krachtwijken aan de slag kunnen blijven. Dat zei de SP-fractievoorzitter van de Haagse gemeenteraad zaterdag 15 januari bij Radio Discus in een discussie over jongerenwerk in krachtwijken. Gyömörei vreest door nu te bezuinigen op het jongerenwerk een boel jongeren op het verkeerde pad komen en we de rekening daar later voor moeten betalen. Het geld voor de krachtwijken moet gebruikt worden voor professionele jeugdwerkers. De SP-fractievoorzitter wil dat de prioriteit bij het helpen van de jongeren blijft liggen. “Nu het stadsdeelkantoor, het veiligheidshuis en het Centrum voor jeugd en Gezin weigeren te betalen, zal het vanuit het krachtwijkengeld moeten gebeuren. Zolang ze de winkel aan het verbouwen zijn, moet wel de verkoop door kunnen gaan.”

Gyömörei hekelt het gebrek aan coördinatie en regie bij het jongerenwerk. De verschillende instanties zijn wel onder één dak samengebracht maar werken niet samen. “Er is een boel geld uitgegeven, er zijn een boel welwillende mensen, maar het resultaat komt er niet uit. Ik wil dat de gemeenteraad de regie gaat nemen en gaat kijken wat werkt en wat niet. De gemeenteraad kan daar niet afwijzend tegenover staan, veiligheid en jongerenoverlast waren immers het issue van de gemeenteraadsverkiezingen, van nog geen jaar geleden.”

De SP-fractievoorzitter wil samen met de jongerenwerkers om de tafel gaan zitten om te kijken wat er allemaal nodig is in de krachtwijken. Gyömörei vond het jammer en wellicht wel tekenend dat het Veiligheidshuis en Centrum voor Jeugd en Gezin niet op de uitnodiging van Radio Discus is ingegaan.

Luister de hele uitzending hier.