SP eist openheid over bouwlocatie Eurojust

13 januari 2011

SP eist openheid over bouwlocatie Eurojust

Ingrid GyömöreiGisteren is er op verzoek van de SP gesproken over de plannen om Eurojust te gaan bouwen aan de Jan Willem Frisolaan. Van de drie voorgestelde locaties zijn er om onduidelijke redenen twee afgevallen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei is verbaasd over de manier waarop dit besluit is genomen. “Er wordt geen openheid gegeven waarom er voor de Jan Willem Frisolaan is gekozen. Het lijkt erop dat in navolging van grootschalige nieuwbouw voor Europol, bewoners van de wijk Zorgvliet nu Eurojust door hun strot geduwd krijgen.” De SP heeft meerdere vragen gesteld, maar de beantwoording van de wethouder zorgde niet voor de gewenste duidelijkheid.

Volgens wethouder De Jong (D66, Internationale zone) stond en staat de locatie wat haar betreft niet ter discussie, ondanks dat er nog grote vraagtekens zijn bij de cijfers. Daarnaast moeten nog veel belangrijke zaken als veiligheid, parkeerdruk, verkeer en bouwen in een Rijks Beschermd Stadsgezicht nog worden onderzocht. Door deze gesloten houding van de wethouder staan de bewoners van Zorgvliet voor een voldongen feit. “Ik vind het schandalig dat Wethouder de Jong, toen zij nog raadslid was, altijd heftig bezwaar maakte tegen de wijze waarop het college omging met rechten van omwonenden. Nu zij zelf wethouder is, gebruikt ze dezelfde truckjes waar ze vroeger zo op afgaf” aldus Gyömörei

Gyömörei heeft de wethouder om een brief gevraagd waarin alle gestelde vragen worden beantwoord en duidelijkheid wordt gegeven waarom de twee andere locaties, het KPMG gebouw en Joegoslavië Tribunaal, zijn afgevallen. “Het is natuurlijk volkomen onzin dat leegstaande kantoorgebouwen worden genegeerd om nieuwbouw te realiseren op zo’n kwetsbare plek als de Jan Willem Frisolaan. Zolang de wethouder niet kan aantonen, dat nieuwbouw echt de enige oplossing is, staat wat de SP betreft de locatie wel degelijk ter discussie” vertelt Gyömörei. Zij overweegt dan ook een motie in te dienen waarbij ze de raad vraagt zich over de gewenste locatie uit te spreken.

Eerdere bouwplannen zonder inspraak