SP pakt bushokjes HTM in als protest tegen bezuinigingen

15 februari 2011

SP pakt bushokjes HTM in als protest tegen bezuinigingen

Reizigers van HTM werden in de ochtend van 15 februari verrast met rode en roze bushokjes. De SP heeft als steun voor de acties van HTM de bushokjes op Den Haag Centraal, Holland Spoor en halte Centrum ingepakt met reizigersprotest-posters. De SP is voor betaalbaar, frequent en fijnmazig openbaar vervoer in de stad. In plaats van fors bezuinigen moeten we juist investeren in het openbaar vervoer. Haags SP-raadslid Bart van Kent vreest dat de reiziger straks de dupe wordt van de bezuinigingen. “We hebben nu één dag last van minder trams en bussen, maar als het afbraakbeleid van Rutte doorgaat hebben we straks 365 dagen per jaar dit uitgeklede dienstrooster.”

Het kabinet Rutte wil ruim vijftig miljoen euro bezuinigen op het openbaar vervoer in Den Haag. Dat is meer dan een derde van het totale budget. Als die plannen doorgaan zullen flink wat tram- en buslijnen verdwijnen of minder rijden. HTM gaf met de acties van 15 februari een voorproefje hoe het zal zijn als de plannen doorgaan. De SP steunt HTM in haar acties tegen de bezuinigingen en uitverkoop van hun bedrijf. “We staan schouder aan schouder met de tram- en buschauffeurs van HTM tijdens hun acties. Maar deze bezuinigen zijn niet alleen slecht voor het personeel, maar ook een ramp voor de reizigers en Den Haag. De reizigers en het personeel zijn er bij gebaat dat we HTM Haags houden.”

Roemer: Houd HTM Haags!