Van Aartsen krijgt trofee voor HTM-uitspraak

10 februari 2011

Van Aartsen krijgt trofee voor HTM-uitspraak

De SP heeft donderdag 10 februari de Haagse burgermeester Van Aartsen de Baanbreker-trofee gegeven vanwege zijn baanbrekende uitspraken over HTM.

De VVD-er zei in een interview met het AD dat hij niet blij is met de privatisering van HTM en dat HTM gewoon HTM moet blijven. Hiermee gaat hij tegen de lijn van dit kabinet én zijn eigen partij de VVD in. De SP is al langer tegen privatisering van het openbaar vervoer en het Haagse SP-raadslid Bart van Kent is verheugd dat hij een nieuwe medestander heeft gevonden in de strijd ‘Hou HTM Haags’: “Het is goed om te horen dat na jaren van protest er nu ook mensen van VVD-huize opstaan die niets zien in de uitverkoop van HTM. Dat willen wij alleen maar aanmoedigen, vandaar dat we deze Baanbreker-trofee aanbieden, want Van Aartsen SPoort!”

Bij de uitspraken die Van Aartsen deed, verwees hij naar de privatisering van het spoor. Daar is het na de privatisering niet beter op geworden. Met steun van de PVV zet de regering HTM in de uitverkoop door de verplichte aanbesteding. Dit gaat ten koste van de dienstverlening en het personeel. Er is nu sprake van een jaar uitstel van de uitverkoop, de SP wil dat er afstel komt. SP-er Van Kent: “De verkoop levert niet de gewenste bezuinigingen op en het gaat ten koste van de reiziger en het personeel. We zullen er de komende tijd alles aan doen om dit kabinet en het Haagse college van Burgemeester en Wethouders over te halen om te stoppen met deze domme plannen. De eerste hebben we al overtuigd.”

Kunstenaar en maker van de trofee Maurice Kraanen

Het Rijk wil flink gaan bezuinigingen op het openbaar vervoer. Als de plannen van het kabinet Rutte doorgaan zullen flink wat lijnen verdwijnen en minder vaak gaan rijden. De SP is voor betaalbaar, frequent en fijnmazig openbaar vervoer in de stad. “Veel inwoners zijn afhankelijk van de bus en de tram. In plaats van bezuinigen, moeten we juist investeren in het openbaar vervoer.” aldus Van Kent. HTM gaat op dinsdag 15 februari rijden met een uitgekleed dienstrooster om de reizigers te laten zien wat de gevolgen van de bezuinigingen zijn.

De Braanbreker-trofee