Vragen over verlening vergunningen

4 februari 2011

Vragen over verlening vergunningen

Ingrid Gyömörei De SP heeft vragen gesteld over vijf vergunningen die automatisch verleend lijken te zijn omdat de gemeente te laat was met reageren. De SP vraagt zich af of er op zijn minst wel door iemand naar de aanvragen gekeken is. Het zou zomaar kunnen dat er nu, of in de toekomst, asbest verwijderd wordt uit een woning zonder dat er rekening gehouden wordt met de gezondheid van bewoners of van de werknemers die het moeten verwijderen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college. En heeft, in het verleden, het college al diverse keren gewaarschuwd voor de gevolgen die de nieuwe wet kan hebben. “De nieuwe wet is bedoeld om het voor de burgers makkelijker te maken een vergunning aan te vragen, en om gemeenten aan te sporen tijdig te reageren op een vergunningaanvraag. Het is zeker niet de bedoeling dat burgers hier de dupe van worden!” aldus Gyömörei.

Volgens de nieuwe wet WABO (Wet Algemene Bepaling Omgevingsrecht) moet de vergunning worden verleend wanneer de gemeente te laat is met reageren op een vergunningaanvraag; de zogenaamde Lex silencio positivo. Bij de verleende vergunningen zaten vergunningen voor een reclamebord, een dakopbouw, het plaatsen van een uitbouw in de achtertuin en twee vergunningen om asbest uit een woning te verwijderen. Het is nu niet duidelijk of er aan alle voorwaarden is voldaan of dat de aanvraag ongezien en vergeten in een la heeft liggen verstoffen. In die nieuwe wet zijn namelijk zo’n vijfentwintig oude regels samengevat in één vergunning, de zogenaamde omgevingsvergunning. Nu vallen het verwijderen van asbest, het kappen van een boom, het plaatsen van reclame of een dakopbouw allemaal onder de WABO

Schriftelijke vragen WABO