Westlandse thuiszorgmedewerkers uitgekleed

1 maart 2011

Westlandse thuiszorgmedewerkers uitgekleed

De SP is geschokt over de situatie van medewerkers van thuiszorg organisatie Careyn. De medewerkers van de thuiszorginstelling zijn voor de keuze gesteld om flink minder geld te gaan verdienen of ontslag te nemen. Westlandse SP’er en kandidaat-Statenlid Magda Rozenboom-Verhaar: “De medewerkers worden net als vele andere thuiszorgmedewerkers door de marktwerking uitgekleed. Medewerkers die soms al jaren met hart en ziel hun cliënten van deskundige hulp voorzien krijgen de kous op de kop!”

De marktwerking en de aanbestedingen in de zorg hebben in heel het land tot het verlies van inkomen en van banen geleid. Eerder kwamen er alleen al bij SP Den Haag al soortgelijke meldingen binnen over de zorginstellingen Cardia, Meavita en Respect-zorggroep. “In de Tweede Kamer heeft de SP er hard voor geknokt om de marktwerking uit de thuiszorg te halen en met succes. Nu moeten de gemeenten dat beleid nog uitvoeren. Westland kan dus wel wat SP gebruiken.”, aldus Rozenboom. Wettelijk kan de gemeente er nu ook voor kiezen om de zorg niet aan te besteden maar zelf te gaan organiseren of direct met kleinere zorgteams contracten af te sluiten, waar elders in het land al positieve ervaringen mee zijn.

De werkgroep Westland van de SP adviseert de gedupeerde werknemers een nieuw contract voorlopig niet te tekenen en contact met de vakbond op te nemen om te kijken of ze gezamenlijk kunnen strijden om goede zorg te kunnen blijven leveren voor een fatsoenlijk salaris. Ook kunnen gedupeerde werknemers zich melden via westland@sp.nl.

SP geschokt over situatie medewerkers Cardia