HTM-personeel maakt vuist tegen sloop openbaar vervoer

21 april 2011

HTM-personeel maakt vuist tegen sloop openbaar vervoer

Het personeel van het Haagse vervoersbedrijf HTM heeft gisteren voor een paar uur het werk neergelegd uit protest tegen de plannen van het kabinet en gedoogpartner PVV. Als die plannen worden uitgevoerd zal tot 40% van het openbaar vervoer in de drie grote steden verdwijnen. Voor Den Haag betekent dat een kaalslag in het aantal lijnen, met name in de avonduren en kost het 500 mensen hun baan. SP-fractievoorzitter Emile Roemer gaf in zijn toespraak onvoorwaardelijke steun aan de medewerkers om op te komen voor goed openbaar vervoer: ‘Deze kabinetsplannen zijn een regelrechte ramp voor de reiziger én voor het personeel. Wij zullen niet rusten voordat die slechte plannen van tafel zijn.’

De medewerkers van de HTM kregen veel steun van hun collega’s van de Rotterdamse RET en het Amsterdamse GVB die in hetzelfde schuitje zitten. Roemer: ‘Dit kabinet wil 120 miljoen bezuinigen op het openbaar vervoer in de drie grote steden maar vergeet dat die beoogde bezuiniging allang behaald is de laatste jaren. Eigenlijk wil minister Schultz voor ruim €280 miljoen bezuinigen en dat kan helemaal niet! Dat zou het einde betekenen van goed openbaar vervoer in de drie grote steden.’

Daarnaast richt de woede van de duizenden mensen in het openbaar vervoer zich op het voornemen van dit Kabinet en de PVV om de drie steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag te dwingen om hun openbaar vervoer aan te besteden. Haags SP gemeenteraadslid Bart van Kent was ook bij de demonstratie op het Spui: ‘We hebben hier in Den Haag al lange tijd een discussie over de aanbesteding van HTM. We hebben een jaar uitstel, maar VVD-minister Schultz wil toch de aanbesteding doordrukken. Het wordt eens tijd dat ze gaat luisteren wat het personeel, de reizigers en zelfs VVD burgemeester Van Aartsen zeggen: Hou HTM Haags!”