14 mei: Manifestatie Buurthuizen en Welzijnswerk "Ruimte voor onze buurt"

6 mei 2011

14 mei: Manifestatie Buurthuizen en Welzijnswerk "Ruimte voor onze buurt"

Op 14 mei organiseert de SP een manifestatie om het welzijnswerk en de buurthuizen in de buurten te redden. De SP doopt vanaf 11.00 uur het Spuiplein voor één dag om tot een groot openlucht buurthuis. De SP wil dat er in de toekomst letterlijk en figuurlijk ruimte blijft voor de verschillende organisaties, buurtbewoners en vrijwilligers om hun buurt leefbaar te houden. SP gemeenteraadslid Bart van Kent vreest voor de toekomst van de buurten. “Alle activiteiten die nu plaatsvinden in de buurthuizen zorgen ervoor dat de bewoners van een wijk samen leven. In de buurthuizen komen verschillende culturen samen, vrouwen helpen samen elkaar bijvoorbeeld met taal en jongeren hebben een plek om samen te komen. Met deze bezuinigingen maakt dit college van een samenleving een apart-leving.” De SP roept alle buurthuizen, organisaties en bewoners op om naar het Spuiplein te komen en te laten zien wat er na de bezuinigingen gaat verdwijnen of op straat komt te staan.

De SP hekelt dat de bezuinigingen ten koste gaan van de mensen die het niet zo breed hebben. Terwijl er op de buurthuizen wordt bezuinigd, wordt de belasting voor ontroerend goed verlaagd. Hier profiteren de mensen met de duurste huizen het meest van. Van Kent begrijpt niks van deze keuzes: “De buurthuizen zijn de hoekstenen van de buurt. Het is het fundament wat een buurt samenhang geeft. Deze hoeksteen van de buurt wordt door CDA-wethouder Klein onder de buurt weggeslagen. Dat mag niet gebeuren. We hebben juist buurthuizen en welzijnswerk nodig om buurten sterker te maken.

De plannen van de wethouder zullen volgens de SP op langere termijn zeker niet de besparingen opleveren die worden beweerd. De negatieve gevolgen van het wegvallen van al die activiteiten zullen zorgen voor extra kosten. Daarnaast kunnen vrijwilligers niet alle taken van de professionele krachten overnemen. De SP verwacht zelfs dat het aantal vrijwilligers de eerste tijd zal gaan dalen. “Ik heb met mensen gesproken die ruim dertig jaar vrijwilliger zijn bij hun buurthuis. Nu wordt hun werk dat ze in 30 jaar hebben opgebouwd in één keer weggeveegd. Zij gaan niet ergens anders iets nieuws opbouwen. Deze vrijwilligers voelen zich ge-klein-eerd en zullen verloren gaan voor de buurt. Dat is eeuwig zonde.”,aldus het SP-raadslid.

Organisaties, vrijwilligers, buurthuizen en bewoners kunnen voor meer informatie contact opnemen met denhaag@sp.nl of met Jerry Snellink 06-30392655