Brede steun van Haagse PvdA aan afbraakbeleid is onvoorstelbaar

20 mei 2011

Brede steun van Haagse PvdA aan afbraakbeleid is onvoorstelbaar

Bart van Kent
Geschokt is de Haagse SP over het gemak waarmee de PvdA instemt met de vernietigende afbraakmaatregelen van het VVD-college in Den Haag. Ruim twintig buurthuizen verdwijnen, het welzijnswerk wordt de nek omgedraaid en een derde van de bibliotheken wordt gesloten. "De PvdA-fractie ondersteunt al deze plannen om rechtse VVD-hobbies, zoals het verlagen van de belastingen voor de villabezitters mogelijk te maken. Onvoorstelbaar voor een partij die erop prat gaat sociaal te zijn." aldus SP-raadslid Bart van Kent.

Tijdens de presentatie van het collegeakkoord verkondigde de PvdA nog het sociale geweten van de stad te zijn en haar verantwoordelijkheid te moeten nemen. Volgens de SP is daar helemaal niets van te merken. Van Kent: "Het sociale geweten is verdwenen en gewetenloosheid is overgebleven. De PvdA heeft ingestemd met alle gewetenloze bezuinigingen op bijvoorbeeld het inkomen van chronisch zieken en gehandicapten, het afschaffen van de ID-banen en nu het sluiten van bibliotheken en buurthuizen. De Haagse PvdA kan een voorbeeld nemen aan de Rotterdamse PvdA-wethouder Schrijer die weigerde om als een VVD-er zijn stad te vernielen."

De SP vreest dat de bezuinigingen op lange termijn leiden tot spanningen en grote problemen in de Haagse wijken. “Het buurt- en welzijnswerk zorgen er voor dat de Haagse wijken leefbaar blijven. De bibliotheken in de wijken zijn een ontmoetingsplek, een rustige haven voor kinderen om hun huiswerk te maken én de best bezochte culturele instelling van Den Haag. Dit alles wordt om zeep geholpen door het huidige Haagse college.” aldus van Kent. De SP roept de PvdA op om haar sociale gezicht weer te tonen en samen met de SP te strijden tegen het Haagse VVD-college.