Openlucht buurthuis op Spuiplein

15 mei 2011

Openlucht buurthuis op Spuiplein

Workshop tango op Spuiplein

Op zaterdag 14 mei werd het Spuiplein door verschillende welzijnsorganisaties en de SP omgetoverd in een openlucht buurthuis. De SP vindt de bezuinigen op het welzijnswerk een onverantwoordelijke afbraak van de samenhang van wijken. Door een manifestatie op het Spuiplein te organiseren heeft de SP samen met de welzijnsorganisaties laten zien wat er verloren zal gaan als de bezuinigingen doorgaan. SP-raadslid Bart van Kent zou deze activiteiten niet willen verliezen. β€œDe activiteiten in de wijken zorgen voor meer samenhang, betrokkenheid en leefbaarheid. Maar daar moeten ze wel de ruimte voor krijgen, een buurthuis om het in te organiseren en de professionele ondersteuning om het goed uit te voeren. Met de plannen van dit college wordt de botte bijl in deze activiteiten gezet.”

Aankomende donderdag 19 mei wordt er door de Haagse gemeenteraad besloten over de bezuinigingen op de buurthuizen en welzijn. Als het aan dit VVD-college ligt, worden daarmee onder andere 22 van de 66 buurthuizen gesloten. Met behulp van vele vrijwilligers van onder andere Zebra, VoorWelzijn en stichting Mooi vonden er afgelopen zaterdag een reeks leuke activiteiten plaats in het Haagse zonnetje. Kinderen werden geschminkt en tekenden aan een enorme protestbanner. Voor de volwassenen was er een tango- en een salsaworkshop. De SP wil iedereen die aan de manifestaties heeft meegewerkt hartelijk bedanken want hiermee is een duidelijk signaal afgegeven aan de Gemeenteraad dat deze bezuinigingen niet door de beugel kunnen en het ook anders kan. "Door deze plannen verdwijnen de ontmoetingsplaatsen van de wijk. Dit college voert een VVD-beleid uit, het maakt van onze samenleving een apart-leving.", aldus Van Kent.

Donderdag tijdens de raadsvergadering zullen de handtekeningen die door buurtcentrum Hobbema in de Schilderswijk voor het behoud van hun buurthuis zijn opgehaald worden aangeboden aan wethouder Karsten Kleijn (CDA) van Jeugd, Welzijn en Sport. Dit zal om 19.30 plaatsvinden. Laat ook in jouw buurthuis weten wat er aan de hand is en kom naar de raadsvergadering en laat horen en zien dat je het niet eens bent met de plannen van de wethouder.

Boze Hagenaren gooien wethouder Klein om Voetballen op Spuiplein