Haag Wonen gaat om door druk bewoners en SP: Half huis is half huur

17 juni 2011

Haag Wonen gaat om door druk bewoners en SP: Half huis is half huur

Er komt een huurverlaging tot 50% voor de bewoners van de Vergeten Driehoek in de Schilderswijk. Doordat de bewoners samen met de Haagse SP schouder aan schouder hebben geknokt voor de sterk verpauperde buurt, komt er eindelijk schot in de zaak. Een van de actieleuzen was “half huis is half huur”, wat refereerde aan de slechte staat van de huizen. Donderdag zijn de bewonerscommissie, SP en woningcorporatie Haag Wonen gekomen tot een akkoord.

Sinds anderhalf jaar is de SP actief met buurtbewoners van de Vergeten Driehoek bezig voor fatsoenlijk onderhoud van de huizen. Bestuurslid Hannie van der Sman: “Sommige huizen waren 30 jaar lang niet opgeknapt. Scheuren in de muren, schimmel, ongedierte, gaten in kozijnen, noem maar op. Door fors actie te voeren kon Haag Wonen niet meer om ons heen en gingen we samen om de tafel. Een huurverlaging van 50% is een fatsoenlijke tegemoetkoming voor de mensen die zolang zijn genegeerd en in slechte huizen hebben moeten wonen. Ook krijgen ze snel een betere woning. Ik ben erg blij met het resultaat. Zo zie je maar: actievoeren helpt!”

Donderdag is overeengekomen dat het blok dat het slechtst is onderhouden 50% huurverlaging krijgt, het blok dat er iets beter aan toe is krijgt 20% huurverlaging. Er komt de komende jaren geen huurverhoging. Eerder was al besloten dat de wijk binnen zes jaar wordt gesloopt. De bewoners is beloofd dat zij niet hoeven te wachten op een urgentieverklaring om toch te kunnen verhuizen met de verhuisvergoeding.

Leugenachtig Haag Wonen verklaart bewoners de oorlog