Maak Haags OV veiliger

4 augustus 2011

Maak Haags OV veiliger

De afgelopen tijd hebben er een groot aantal incidenten in het Haags openbaar vervoer plaatsgevonden waarbij het personeel het slachtoffer werd. SP-raadslid Bart van Kent: “Iedereen moet met zijn poten van het HTM personeel afblijven. Om dit te bereiken kan een OV verbod bij zeer zware overtredingen uiteindelijk een middel zijn. Maar belangrijker is dat er voldoende beveiligers aanwezig zijn om de veiligheid te garanderen en in te grijpen als dat nodig is. Want met een OV verbod is een misdaad nog niet voorkomen. Tijdens de verkiezingen wilde bijna elke partij meer personeel op bus en tram. Maar juist het aantal beveiliging zal fors afnemen door de mega bezuiniging op het Haagse OV. De veiligheid van de controleurs en chauffeurs en die van de reiziger zal hierdoor nog verder afnemen.”

De SP daagt de VVD uit om zich alsnog uit te spreken tegen de rijksbezuiniging op het Haagse OV zoals burgermeester Van Aartsen dat eerder ook al deed. “De VVD moet niet de veiligheid van reiziger en werknemer op het spel te zetten. Want aan een OV verbod heb je niets als het toezicht en de handhaving is wegbezuinigt.” aldus van Kent.