Sociaal plan voor de Vergeten Driehoek

8 augustus 2011

Sociaal plan voor de Vergeten Driehoek

Na anderhalf jaar vechten voor degelijke woningen hebben de bewonerscommissie van de Haagse buurt de Vergeten Driehoek en de SP samen met Haag Wonen een sociaal plan opgesteld. Hierin staan de voorwaarden voor een fatsoenlijke verhuizing naar een betere woning opgesteld. SP bestuurslid Hannie van der Sman: “Belangrijkste is dat vanaf nu alle bewoners die weg willen uit de wijk een verhuisvergoeding krijgen. Na alle toestanden met achterstallig onderhoud zijn sommige bewoners daar hard aan toe. We gaan er nu op toezien dat er fatsoenlijke plannen komen voor de buurt."

Al anderhalf jaar strijdt de SP samen met bewoners van het buurtje in de Schilderswijk voor erkenning van alle problemen. Sommige huizen zijn dertig jaar niet onderhouden, waardoor sloop onvermijdelijk was. Toen dit enkele maanden geleden bekend werd, pakten bewoners en SP hun leus van anderhalf jaar geleden weer op. Zij eisten toen een huurverlaging van vijftig procent. Voor een half huis hoef je immers niet meer te betalen dan half huur. Deze eis is inmiddels ingewilligd. Tot de sloop hoeven de meeste bewoners niet meer te betalen dan de helft van hun huur. Ook zorgt de woningcorporatie dat alle bewoners een woonpas krijgen, zodat zij kosteloos naar een andere woning kunnen zoeken. Tot slot heeft de Haag Wonen beloofd alle bewoners te helpen bij eventueel papierwerk rondom de verhuizingen.

Haag Wonen gaat om door druk bewoners en SP: half huis is half huur