Nieuwe economische visie laat mensen in de steek

12 oktober 2011

Nieuwe economische visie laat mensen in de steek

De Haagse SP is teleurgesteld in de nieuwe economische visie van het gemeentebestuur. De nieuwe visie richt zich volledig op de grote hoofdkantoren en expats. "In het hele stuk mis ik de kleine Haagse bedrijven. Dit college heeft alleen oog voor de internationale bedrijven, maar vergeet dat de economie draaiende gehouden wordt door de kleine ondernemer" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

In de nieuwe visie is te lezen dat 16% van de ZZP'ers op of onder de armoedegrens leeft. Wat de SP betreft is dat dit onacceptabel en moet de PvdA-wethouder Henk Kool snel aan de slag om dit op te lossen. Zo kan de gemeente wijzen op kwijtschelding van lokale belastingen voor deze ondernemers indien zij op of onder bijstandsniveau leven. Daarnaast heeft de SP gehamerd op het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking. Vaak willen deze mensen dolgraag aan de slag, maar worden ze nergens aangenomen. Gyömörei: "ik lees niets hoe wij omgaan met mensen met een arbeidsbeperking, terwijl de discriminatie van deze groep groot is op de arbeidsmarkt. Een groot gemis in deze economische visie."

Ook op het punt van loon naar werken presteert het gemeentebestuur ondermaats. Van de Haagse inwoners moet ruim 50% procent rondkomen met een kleine beurs, volgens de SP valt hier nog veel winst te behalen. Daarnaast stuit het VVD-beleid van dit college om mensen te laten werken met behoud van uitkering de SP tegen de borst. "Van mensen wordt verwacht dat zij volwaardig werk gaan doen, maar krijgen geen loon naar werk. Deze mensen moeten aan de slag met behoud van hun uitkering - wat vele malen lager ligt dan het normale loon - en verworden zo tot goedkope arbeidskrachten" aldus Gyömörei.