Midden- en kleinbedrijf (MKB)

30 november 2018

Waak voor verdringing bestaande bedrijven Binckhorst!

Op donderdag 29 november stemde de raad over het Omgevingsplan Binckhorst: een zeer experimenteel plan met weinig duidelijke kaders, dat maar liefst 20 jaar zal lopen. Helaas moest de raad stemmen over dit plan terwijl de resultaten van een onderzoek naar mogelijke verdringing van bedrijven in het gebied nog niet bekend zijn. De SP drong met succes aan op een nadere evaluatie van de plannen zodra dit onderzoek en de nieuwe bedrijventerreinenstrategie van het college af zijn. Ook het voorstel van de SP om extra in te zetten op nieuwe mbo-banen en leerwerkplekken in het gebied haalde het. Ondanks deze mooie successen voelde de SP zich toch genoodzaakt tegen het Omgevingsplan te stemmen, omdat de raad nauwelijks kan bijsturen.

9 maart 2016

Komst Decathlon Forepark slecht voor bestaande winkelcentra

Ondanks de zorgwekkende winkelleegstand in Den Haag wil het stadsbestuur nog meer extra winkelruimte toestaan met de komst van een Decathlon in het Forepark. “Een mega-Decathlon zal bezoekers van bestaande winkelcentra wegtrekken, terwijl deze het al erg moeilijk hebben. Een volkomen onverantwoorde keuze van het college nu de leegstand van winkels een vlucht neemt in de regio”, stelt SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat.

SP: "Kooplui Haagse Markt niet betrokken bij renovatie" (Den Haag FM)

"De kooplui van de Haagse Markt voelen zich onvoldoende betrokken bij de grootscheepse renovatie van het marktterrein."

Marktkooplui Haagse Markt voelen zich niet betrokken bij renovatie (Dichtbij.nl)

"De ondernemers van de Haagse Markt voelen zich onvoldoende betrokken bij de grootscheepse renovatie die hier gaande is. Dit blijkt uit een reeks uitgebreide gesprekken die de SP heeft gevoerd met zestig marktkooplui. Zo ervaren velen van hen dat hun vragen en klachten niet serieus worden genomen."

20 november 2014

Vragen over komst Decathlon

Onlangs werd bekend dat verschillende ondernemers in de Haagse binnenstad niet zitten te wachten op de komst van een megavestiging van sportketen Decathlon op het Forepark. Zo liet de ondernemingsvereniging Spuimarktcomplex weten te vrezen dat deze vestiging afbreuk doet aan de kracht van de binnenstad. Desondanks vroeg het stadsbestuur toch een ontheffing aan bij de provincie en stelde wethouder Karsten Klein zelfs dat de ondernemers in de binnenstad wel akkoord waren.

18 maart 2014

Positieve woorden van MKB Den Haag

Afgelopen zondag gaf Michaël van Straalen, voorzitter van MKB Nederland, aan dat de SP een partij is met een duidelijke en goede visie op het midden- en kleinbedrijf (MKB). Uit een persbericht van vandaag van MKB Den Haag blijkt ook dat de lokale ondernemersclub graag zaken doet met de SP.

14 maart 2014

Roemer en Van Kent bezoeken ondernemers in Transvaal

SP-leider Emile Roemer heeft vrijdagochtend een bezoek gebracht aan Transvaal. Hij ging daar samen met lijsttrekker Bart van Kent in gesprek met ondernemers aan de Paul Krugerlaan. Veel winkeliers en ondernemers lopen in de buurt tegen problemen aan. Er is veel leegstand en ondernemers klagen over onveilige situaties. De afgelopen jaren is meer dan tien miljoen euro door de gemeente gestopt in de straat. Veel ondernemers geven aan hiervan weinig terug te hebben gezien. Roemer en Van Kent hebben de ondernemers toegezegd binnenkort een avond te organiseren om de problemen verder in kaart te brengen. “Want de SP is ook na de verkiezingen actief in de wijken en buurten van de stad", aldus Van Kent.

13 maart 2014

Multicultureel vrijetijdscentrum moet van tafel

De SP wil dat het multicultureel vrijetijdscentrum van tafel gaat. Al eerder stelde de SP voor om het centrum niet te bouwen, vanwege de hoge kosten en de verdringing van de gevestigde ondernemers in de buurt. Nu de aanbesteding is mislukt is wat de SP betreft een nieuwe kans om dit achterhaalde plan naar de prullenbak te verwijzen. Het vrijetijdscentrum bevat veel nieuwe winkelruimten en is daarom een serieuze bedreiging voor de ondernemers die zich gevestigd hebben op de Paul Krugerlaan. SP-fractievoorzitter: "Het liefst zien wij dat de plannen rondom het multicultureel vrijetijdscentrum geschrapt worden. Vanwege de crisis en de verhoging van de BTW door PvdA en VVD hebben ondernemers het al lastig zat. Extra concurrentie zorgt alleen maar voor meer leegstand en het geld van de gemeente kan beter besteed worden".

20 februari 2014

Meer aandacht voor de lokale middenstand nodig

De SP wil een MKB-loket, betere informatievoorziening richting ondernemers en een rem om toevoeging van nieuwe winkelruimte in de stad om leegstand te voorkomen. SP-kandidaat Nurhaya Lepelaar bracht dit naar voren tijdens een informatiebijeenkomst georganiseerd door de lokale middenstand op de Paul Krugerlaan.

SP wil compensatie ondernemers voor overlast NSS top Den Haag

"DEN HAAG - De SP wil dat ondernemers die overlast ondervinden van het Nuclear Security Summit congres" (Bron: Dichtbij.nl)