Ondernemers Scheveningen de dupe van verplicht meebetalen

23 januari 2012

Ondernemers Scheveningen de dupe van verplicht meebetalen

De SP heeft vragen gesteld over de onvrede onder Scheveningse strandtenthouders die verplicht moeten meebetalen aan het RTL-feestje Voetbal International in het Kurhaus. Voetbal International gaat net als vorige jaar weer een aantal weken uitzenden vanuit het Scheveningse Kurhaus. Aan deze uitzendingen draagt de stichting Marketing Scheveningen financieel bij. De strandtenthouders geven aan dat zij van het stadsbestuur verplicht elk jaar moeten meebetalen aan deze stichting, omdat zij anders geen pachtcontract krijgen. SP fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "het is raar als ondernemers wel verplicht worden te betalen, maar vervolgens geen zeggenschap hebben waaraan het geld vervolgens besteed wordt. Daarnaast profiteren niet alle ondernemers even veel van de RTL-uitzendingen, en zijn niet alle ondernemers verplicht bij te dragen aan de stichting. Zo zijn bijvoorbeeld hotels en restaurants op de boulevard vrijgesteld. Ook ben ik benieuwd of strandtenthouders in Scheveningen een pachtcontract kunnen krijgen, zonder de bijdrage aan de stichting te betalen."

Gyömörei heeft inmiddels via schriftelijke vragen om opheldering gevraagd. De SP-fractievoorzitter vraagt zich af of de bijdrage aan de stichting marketing verplicht of vrijwillig is. Ook stelt zij in de vragen voor dat de gemeente alsnog met de ondernemers om de tafel gaat en probeert tot een oplossing te komen. Gyömörei: "men kan bijvoorbeeld de bijdrage aan de stichting laten afhangen van de mate waarop de ondernemers profiteren van de RTL-uitzendingen en andere promotionele activiteiten van de stichting."