Meer duidelijkheid rondom krachtwijkenbeleid gemeente nodig

5 april 2012

Meer duidelijkheid rondom krachtwijkenbeleid gemeente nodig

De SP pleit al jaren voor financiële duidelijkheid over de wijkenaanpak van de gemeente Den Haag. De gemeente heeft in het verleden miljoenen euro’s gepompt in het zogenaamde krachtwijkenbeleid om bepaalde wijken in Den Haag te verbeteren. De SP is hier altijd kritisch over geweest en heeft van het begin af aan gevraagd om duidelijke resultaten. Nog steeds is het niet helder waar het geld precies naartoe is gegaan. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: “Het is nu volstrekt onduidelijk hoeveel probleemgezinnen zijn bereikt, hoeveel mensen werk hebben gevonden en of er nu minder schooluitval is. Wel is er ongelofelijk veel geld gestopt in allerlei geflopte bouwprojecten. Wat de SP betreft was het geld vooral gestopt in mensen en minder in stenen. Daarnaast moet snel duidelijkheid komen over de behaalde resultaten”

Tijdens de commissievergadering van 5 april heeft de partij ook aangegeven de gevolgen van de grove bezuinigingen die het stadsbestuur nu uitvoert te vrezen. Zo worden buurthuizen en wijkbibliotheken gesloten en worden uiterst succesvolle organisaties als het IKW en de vluchthaven wegbezuinigd. Deze bezuinigingen leiden tot een grotere druk op de slechtere wijken in Den Haag. “Het is zuur dat jarenlang in deze wijken extra geld is gestopt en dat er nu zo gemakkelijk op de voorzieningen in deze wijken wordt bezuinigd. De miljoenen euro’s uit voorgaande jaren zijn hierdoor weggegooid geld” aldus Gyömörei.

Bovenop de lokale bezuinigingen van het stadsbestuur, volgen ook nog de bezuinigingen van het kabinet. Zo wordt er bijvoorbeeld fors bezuinigd op mensen met een arbeidsbeperking, wordt de eigen bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg fors hoger en wordt er fors bezuinigd op de kinderopvang. De SP vreest dat al deze bezuinigingen extra hard aankomen in de achterstandswijken en op termijn tot grote problemen leiden.

De partij heeft ook gevraagd om het grote aandeel prestige in de wijkenaanpak te verminderen. Zo wil het stadsbestuur samen met de Haagse Hogeschool een sportcampus bouwen in het Zuiderpark met behulp van krachtwijkengeld. Gyömörei: “Dit geld is bedoeld om wijken te verbeteren en de Hogeschool moet goed onderwijs verzorgen. Een prestigieuze sportcampus past niet hierbij. Ook wil ik minder glossy folders zien, maar gewoon een duidelijk en helder overzicht met behaalde resultaten”.