Steun voor demonstratie van zorgmedewerkers

25 april 2012

Steun voor demonstratie van zorgmedewerkers

SP-raadslid Bart van Kent was vandaag aanwezig bij de demonstratie van honderden zorgmedewerkers op het Plein in Den Haag en sprak zijn steun uit aan de mensen die werken in de zorg. Deze demonstratie was georganiseerd door de vakbond AbvaKabo FNV en gericht tegen misstanden in de zorg en uitbuiting van medewerkers in de zorg. Enkele medewerkers uit de ouderenzorg vertelden over de mensonterende misstanden in de zorg als gevolg van personeelstekorten en de stopwatchzorg. Er werden voorbeelden genoemd van ouderen die na een val op de grond blijven liggen omdat er niemand in de buurt is, of die heel lang moeten wachten voordat ze met een toiletbezoek kunnen worden geholpen. Van Kent: "Ook in Den Haag zijn voorbeelden van stopwatchzorg bekend, bijvoorbeeld bij HWW zorg waar onlangs nog de zorgmedewerkers in verzet kwamen omdat de werkdruk ontoelaatbaar hoog werd. Wat mij betreft komt hier snel verandering in en behoren dit soort praktijken tot het verleden."

Zorgmedewerkers
Zorgmedewerkers op het Plein van Den Haag

Emile Roemer, fractievoorzitter in de Tweede Kamer voor de SP, liet tijdens de demonstratie weten: "Ik zal niet rusten tot dit soort mensonwaardige taferelen in de zorg tot het verleden behoren. De menselijke maat moet weer regeren. Niet de dikbetaalde zorgbestuurders die zich hebben verstopt in kantoren op industrieterreinen". De SP-leider kreeg op de manifestatie de resultaten van het meldpunt Misstanden in de zorg overhandigd. AbvaKabo FNV ontving zo'n duizend meldingen van zorgmedewerkers over onder meer werkdruk en personeelstekorten.

Emile Roemer
SP-fractievoorzitter Emile Roemer en SP-kamerlid Renske Leijten op de zorgdemonstratie

Steun SP voor actie zorgverleners HWW zorg