Haaglanden negeert democratie met HTM besluit

23 mei 2012

Haaglanden negeert democratie met HTM besluit

“Het ondemocratisch stadsgewest Haaglanden heeft een dwingende oproep van de meerderheid van de Haagse gemeenteraad volstrekt in de wind geslagen door de aanbesteding niet uit te stellen. De regenteske bestuurders hebben blijkbaar lak aan de democratisch gekozen raadsleden in de Haagse gemeenteraad.” aldus SP-Raadslid Bart van Kent. Gisteravond nam de raad nog een motie van de SP aan die opriep de aanbesteding van de HTM uit te stellen. Wat de SP betreft moet Haaglanden zo snel mogelijk worden opgeheven.

Hou HTM Haags

Vandaag is bekend geworden dat HTM/Buzz de aanbesteding voor het busvervoer in Den Haag heeft gewonnen. De SP is blij dat een halve dochteronderneming van de HTM het busvervoer blijft verzorgen. “Dat maakt het eventueel terugdraaien van de aanbesteding in de toekomst makkelijker. De concessie is verliesgevend zo bleek eerder uit een rechtzaak aangespannen door Veolia. De prijs voor deze aanbesteding zal dus door het personeel en/of door de reiziger betaald gaan worden.” aldus van Kent

Binnenkort zal in de Tweede Kamer een initiatiefwetsvoorstel behandeld worden die regelt dat het openbaar vervoer in de grote steden niet aanbesteed hoeft te worden. De HTM zou hiermee het vervoer in Den Haag kunnen blijven regelen. Dit was aanleiding voor de SP om te vragen de aanbesteding van het busvervoer in Den Haag uit te stellen. Gisteravond steunde een grote meerderheid in de Haagse gemeenteraad dit voorstel. Vandaag negeerde het stadsgewest Haaglanden deze oproep van de Haagse gemeenteraad.

'SP: stadsgewest handelt schandalig' Den Haag FM - 23-05-2012
Grote steun voor SP-voorstel: 'hou HTM Haags'