Felicitaties voor bewoners Conradkade

2 juli 2012

Felicitaties voor bewoners Conradkade

Gisteren werd bekend dat de bouwplannen aan de Conradkade opnieuw zijn afgewezen middels een second opinion bij een externe welstandcommissie. Eerder werd al bekend dat de Raad van State de plaatsing van de stroomcontainers - de zogenaamde tractie onderstations - niet steunde. De SP wil daarom dat de containers snel verplaatst worden. De bewoners aan de Conradkade ondervinden al jaren overlast van de straling die de illegaal geplaatste containers van de HTM uitstralen. Deze containers zijn geplaatst omdat de Randstadrail extra stroom nodig zou hebben. Al in 2009 stelde de SP voor om de containers te verplaatsten naar een plek die minder overlast geeft voor de bewoners. "Al jaren strijden de bewoners om gerechtigheid, keer op keer worden zij door onafhankelijke organen in het gelijk gesteld. Het wordt nu tijd dat de gemeente en HTM deze adviezen volgen, de bewoners in het gelijk stellen en voldoen aan de gedeelde wens van de bewoners en mijn partij" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

De SP heeft ook vragen gesteld over de gang van zaken binnen de welstandscommissie. Deze commissie moet onafhankelijk opereren en brengt advies uit over bouwplannen. Zo ook over het bouwplan waar de stroomcontainers van de HTM in waren gerommeld, de commissie oordeelde positief over dit bouwplan. Echter bleken een hoop zaken niet in orde. Zo bleek de termijn van de voorzitter, de heer Bullhorst, van de Haagse welstandscommissie te zijn verlopen. Tevens is deze zelfde voorzitter ook de architect van de plannen aan de Conradkade. Inmiddels hebben de bewoners gevraagd om een second opinion bij een externe welstandscommissie in Noord-Holland. Ook bij deze procedure lijkt veel niet in orde. Zo bleken stukken zoek te zijn en was deze commissie niet op de hoogte van de dubbelrol die de voorzitter van de Haagse welstandscommissie had. De SP heeft hierover opheldering gevraagd aan de wethouder en vraagt ook of deze het eens is met de partij dat hier sprake is van onzorgvuldig en onprofessioneel handelen.

HTM moet haast maken met verplaatsing stroomcontainers
Constructief overleg over tractie-onderstation Conradkade