'Laat Nederland leidend zijn op het gebied van dierenwelzijn'

1 september 2012

'Laat Nederland leidend zijn op het gebied van dierenwelzijn'

Donderdag 30 augustus vond een debat over natuur en landbouw plaats in Den Haag. Dit debat werd georganiseerd door LTO Nederland, de Dierenbescherming, Natuurmonumenten en De 12landschappen. Kandidaat kamerlid Nicole van Gemert deed namens de SP mee aan dit debat. Aan de hand van verschillende stellingen mochten tien kandidaten van verschillende partijen reageren op stellingen. Opvallend was dat partijen als CDA en VVD, ondanks twee jaar afbraakbeleid nog steeds van mening zijn dat er minder eisen nodig zijn en er nog wel extra bezuinigd kan worden op het gebied van natuur en landbouw.

Kandidaat kamerlid Nicole van Gemert staat BNR nieuwsradio ter woord

Van Gemert hield zich opvallend goed staande tussen de veelal ervaren kamerleden. Zo gaf zij aan dat het belangrijk is dat de overheid duidelijk regels stelt aan de sector over bijvoorbeeld dierenwelzijn, omdat er anders weinig van terecht komt. Als voorbeeld noemde zij de nertsenhouders die ruim zeventien jaar tevergeefs geprobeerd hebben een plan te maken over dierenwelzijn. Uiteindelijk was het voormalig SP-kamerlid Krista van Velzen die in de Tweede Kamer een meerderheid kreeg voor haar plan om de nertsenfokkerij maar helemaal te verbieden. Hiermee waren we toen baanbrekend in Europa, maar inmiddels nemen landen in heel Europa dit verbod over. Van Gemert verwoorde dit heel helder: 'laat Nederland daarom leidend zijn in Europa op het gebied van dierenwelzijn en laat dit als sneeuwbaleffect werken voor andere landen!'.

Natuur en Landbouw Debat