h

Noodzaak overname van HTM-aandelen door NS niet aangetoond

9 oktober 2012

Noodzaak overname van HTM-aandelen door NS niet aangetoond

Vandaag besprak de Haagse gemeenteraad met vertegenwoordigers van de HTM en de NS over een overname van HTM-aandelen door de NS. Volgens de SP is nut en noodzaak van zo'n overname nog niet aangetoond. De ambities die NS en HTM samen hebben zijn ook prima te realiseren door samenwerking tussen beide bedrijven. Een overname van aandelen is dan ook volgens de SP niet nodig. De NS is voornemens om 49 procent van de aandelen van de HTM over te nemen. Op dit moment zijn 100 procent van de aandelen nog in bezit van de Gemeente Den Haag. Op deze wijze heeft de politiek nu nog zeggenschap over de Haagse onderneming, door een overname van aandelen verschuift deze zeggenschap voor een groot deel naar de NS. SP-raadslid Bart van Kent: "Ik hoor mooie ideeën van zowel NS en HTM, men wil bijvoorbeeld bij station Holland Spoor allerlei winkels gaan openen en beide bedrijven willen de aansluiting van bus en tram op de trein verbeteren en reizigersinformatie delen. Dit zijn mooie plannen waarvoor een overname niet nodig is. Hou HTM daarom Haags en laat de aandelen in handen van de Gemeente Den Haag!".

De overname van aandelen kent vooralsnog weinig voordelen voor het openbaar vervoer in de Haagse regio. Eventuele winst die gemaakt wordt door de HTM, kan door de NS overal in Nederland worden geïnvesteerd. Hierdoor kunnen onrendabele lijnen in de Haagse regio verdwijnen, terwijl reizigers hiervan wel afhankelijk zijn. Daarnaast is dit de zoveelste klap die het Haagse openbaar vervoer moet verwerken. Eerst werd het busvervoer van de HTM aanbesteed tegen een veel te laag bedrag en vervolgens werd volop bezuinigt door de rijksoverheid op het stadsvervoer in Den Haag. Nu wordt voorgesteld om een deel van de HTM weg te laten kapen door de NS. Ook zijn de gevolgen voor het personeel van de HTM nog niet duidelijk.
In een second opinion uitgevoerd door inno-V blijkt bovendien dat een overname helemaal niet nodig is voor de ambities van HTM en NS, samenwerking zou voldoende zijn. Het gaat dan om ideeën zoals het delen van reizigersinformatie, gebruik van OV-fietsen en het creëer van OV-knooppunten. "De HTM moet nu deze ambities, die al lang uitgevoerd konden zijn, aanpakken in samenwerking met de NS. Daarom geen aandelen verkopen, maar aan de slag!" aldus Van Kent.

U bent hier