Geen cultuurpaleis, maar bibliotheken

9 november 2012

Geen cultuurpaleis, maar bibliotheken

Het gemeentebestuur bouwt liever een cultuurpaleis van 181 miljoen en draait tegelijk succesvolle culturele instellingen als het Koorenhuis, wijkcultuur en goed bezochte wijkbibliotheken de nek om. De Haagse inwoners zijn massaal tegen zo blijkt uit meerdere onderzoeken onder de bevolking, maar worden net als de mensen die opkomen voor de met sluiting bedreigde culturele instellingen, genegeerd. Voor de SP is deze bizarre keuze een klap in het gezicht van cultureel Den Haag en een dikke middelvinger naar de stad. Daarom is de SP voor het opknappen van de bestaande gebouwen aan het Spuiplein en het besteden van het geld voor het Paleis aan bijvoorbeeld het openhouden van de wijkbibliotheken en het Koorenhuis. SP-raadslid Bart van Kent: "Deze keuzes zijn helaas typerend voor het huidige VVD-stadsbestuur dat kan blijven rekenen op steun van PvdA, D66 en CDA. Deze partijen steunen maar al te graag de sloop van de culturele sector in Den Haag, zodat een peperduur cultuurpaleis op het Spui neergezet kan worden. Alle idealen zetten deze partijen graag overbord voor het pluche".

De SP heeft tijdens de raadsvergadering van 8 november daarom tegen het voorstel om een cultuurforum te bouwen gestemd. Net als de rest van de oppositie. Het gemeentebestuur had echter lak aan de oppositie en een grote meerderheid van de Haagse inwoners en drukte het plan door.