Gemeente en inwoners grote verliezer met bouw Spuiforum

1 november 2012

Gemeente en inwoners grote verliezer met bouw Spuiforum

Met de bouw van het minimaal 180 miljoen euro kostende Spuiforum haalt de gemeente Den Haag grote risico's op haar hals. Niet alleen kost de bouw vele miljoenen die beter besteed kunnen worden in crisistijd, ook de exploitatie is nog niet rond en levert de gemeente naar verwachting een kostenpost van ruim negen ton per jaar op. Daarnaast koopt de gemeente het huidige gebouw van het Koninklijk Conservatorium over. "In de afgelopen jaren heeft de gemeente allerlei gebouwen overgekocht van particulieren instellingen en andere overheden. Inmiddels staat het allemaal leeg, is de kantorenmarkt ingestort en wil niemand de panden kopen. Neem bijvoorbeeld de kantoren aan het Wijnhavenkwartier II, binnenkort staat het leeg en gaat het de gemeente Den Haag en haar inwoners 75 miljoen euro kosten omdat de waarde fors daalt. Zonde van het belastinggeld! Laten we daarom eerst de bestaande leegstand verkopen, voordat we weer nieuwe panden gaan aankopen als gemeente" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Tijdens de raadsvergadering van 1 november waarin de aanleg van het Spuiforum besproken werd, diende de SP twee wijzigingsvoorstellen in. Het eerste voorstel moet ervoor zorgen dat het kantoor van het Koninklijk Conservatorium, wanneer men naar het Spuiforum verhuist, geen eigendom wordt van de gemeente Den Haag. Als het aan de SP ligt wordt het gebouw door het conservatorium zo snel mogelijk verkocht aan een particuliere partij. Het tweede voorstel zorgt ervoor dat de gemeente niet voor eeuwig verantwoordelijk wordt voor de exploitatie van negen ton per jaar van het Spuiforum. Gyömörei: "Het is van de gekke dat de gemeente Den Haag verantwoordelijk wordt voor negen ton per jaar om een Spuiforum draaiende te houden. Dit terwijl dit gemeentebestuur fors bezuinigt op de bestaande culturele instellingen als Koorenhuis en wijkcultuur. Dit valt niet uit te leggen richting de culturele instellingen waar nu de nek van omgedraaid wordt. Daarom hebben we voorgesteld dat een externe partij de exploitatie overneemt van de gemeente. Sowieso vinden we het ridicuul dat de gemeente moet meebetalen, maar als een meerderheid van de gemeenteraad besluit dat we dan moeten meebetalen, dan graag via commerciële exploitatie."