Invliegen van Spaanse verpleegkundigen slecht idee

20 februari 2013

Invliegen van Spaanse verpleegkundigen slecht idee

RESPECT Zorggroep Scheveningen is van plan om tien verpleegkundigen uit Spanje over te laten komen en in dienst te nemen voor minimaal twee jaar. Men wil dit doen, omdat het niet lukt voldoende verpleegkundigen te vinden die voor de zorggroep willen werken. SP-raadslid Bart van Kent: “Dit is een vreemd en riskant plan. Vreemd omdat de werkloosheid in de regio Den Haag 11% is en riskant omdat deze verpleegkundigen de Nederlandse taal niet machtig zijn.” Inmiddels heeft de SP opheldering gevraagd aan het gemeentebestuur van Den Haag.

De SP ziet geen noodzaak om werknemers ui het buitenland in te vliegen. Van Kent: “wat mij betreft moet wethouder Kool (PvdA) zo snel mogelijk met RESPECT Zorggroep Scheveningen contact zoeken en er voor zorgen zij in contact komen met Haagse werkzoekenden die de vacatures kunnen vervullen. Want ik geloof er niets van dat met de gigantische werkloosheid in Den Haag RESPECT Zorggroep Scheveningen geen kandidaten heeft kunnen vinden”.

Hoewel de Spaanse medewerkers een training Nederlands krijgen, is de SP er nog niet gerust op dat daarmee de veiligheid van cliënten voldoende is geborgd. SP-raadslid Bart van Kent: "Dosering en informatie over medicijnen is meestal in het Nederlands geschreven, wanneer je de taal niet voldoende machtig bent kunnen hier gevaarlijke situaties optreden. Ook bij calamiteiten is het wenselijk de taal vloeiend te kunnen spreken. En cliënten vinden het ook fijn om een praatje te maken met de verpleegkundigen, goede zorg is meer dan alleen de medische verhandelingen uitvoeren. De Nederlandse taal is daarvoor wel een voorwaarde."

De schriftelijke vragen
Kijk op zorg: hulp uit Spanje De Posthoorn - 20-02-2013