Den Haag winkelstad kent nog onzekerheden

18 april 2013

Den Haag winkelstad kent nog onzekerheden

Onlangs werd in de gemeenteraad gesproken over Den Haag als winkelstad. De SP heeft bij dit onderwerp een aantal zorgen en vragen uitgesproken. Allereerst valt het de partij op dat veel buurtwinkelstraten kampen met leegstand. In straten zoals de Javastraat, de Laan van Meerdervoort en Goeverneurlaan staan steeds meer winkelpanden leeg. Dit leidt tot verloedering in deze straten, een minder aantrekkelijke plek voor ondernemers om zich te vestigen en het verdwijnen van voorzieningen zoals de lokale drogisterij. "In Den Haag krijgen we ook op wijkniveau te maken met krimp in het winkelaanbod. Dit heeft gevolgen voor de leefbaarheid in wijken. We zijn daarom benieuwd wat het stadsbestuur met deze problematiek gaat doen." aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Ook maakt het stadsbestuur mooie sier met extra werkgelegenheid bij bijvoorbeeld supermarkten. In de praktijk blijken dit vaak pulpbanen met flexcontracten voor vooral jongeren. "In de praktijk blijkt dat deze banen helaas de werkeloosheid niet oplossen. Het betreft hier vaak banen met een 0-urencontract en waarbij mensen de laan uitvliegen als ze ouder worden, omdat men dan te duur wordt" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei. De wethouder gaf aan zich ook zorgen te maken over dit onderwerp en dit aan te kaarten bij een eerstvolgend gesprek met de supermarkten in Den Haag.

De SP vraagt zich af hoe nu omgegaan wordt met de ambulante handel, de bekende kiosken op straat, in Den Haag. Het komt dikwijls voor dat deze kiosken hun winkel moeten sluiten, omdat het stadsbestuur van mening is dat zij niet passen op een bepaalde plek. Volgens de SP gebeurt dit niet altijd terecht. De wethouder zegde toe met een brief over dit onderwerp te komen, zodat ook deze ondernemers zekerheid krijgen.