SP lanceert 'Grootste Graaierverkiezing' in Den Haag

24 april 2013

SP lanceert 'Grootste Graaierverkiezing' in Den Haag

Bewoners van Den Haag kunnen kiezen wie zij de 'Grootste Graaier' van de stad vinden. Aanleiding is het rapport van minister Plasterk waaruit blijkt dat de topinkomens in de publieke sector in 2011 weer gestegen zijn ten opzichte van 2010. Het rapport maakt melding van een flink aantal Haagse bestuurders die fors meer verdienen dan de Minister-President. SP-raadslid Bart van Kent: “zeker in een tijd waarin er volop bezuinigd wordt is deze zelfverrijking ronduit onacceptabel. Dat geld kan veel beter gestoken worden in goede zorg en betaalbare huisvesting.” De winnaar krijgt een gouden hark als prijs.

Grootste graaier

Er zijn vijf bestuurders uit Den Haag genomineerd voor de Grootste Graaierverkiezing: Chiel Huffmeijer (Haga ziekenhuis), Willem Geerlings (Medisch Centrum Haaglanden), Willem Krzeszewski (Staedion Wonen), Stephan Valk (Parnassio/BAVO zorg) en Evert de Glint (Woonzorgcentra Haaglanden). Allen verdienen ze ruimschoots boven de twee ton per jaar. Sommige instellingen keerden zelfs bonussen uit. Minister Plasterk kwam eerder met een wet die regelt dat bestuurders in de (semi)publieke sector niet meer dan 187.340 euro mogen verdienen en geen bonus mogen krijgen. De wet treedt echter pas over 4 jaar in werking. “Het zou deze bestuurders sieren als ze per direct hun salaris aanpassen en bonussen in de ban doen, zodat dat geld vrij komt voor zorg of huisvesting. Wij roepen ze met deze verkiezing daartoe op,” aldus van Kent.

Digitaal kan er gestemd worden via de facebookpagina van SP Den Haag. In het najaar zal de winnaar bekend gemaakt worden en wordt de gouden hark uitgereikt.