SP Den Haag bij manifestatie tegen de bezuinigingen op de (thuis)zorg

11 juni 2013

SP Den Haag bij manifestatie tegen de bezuinigingen op de (thuis)zorg

De SP Den Haag was zaterdag samen met Renske Leijten en SP-leider Emile Roemer aanwezig bij de door vakbond Abvakabo georganiseerde manifestatie tegen de bezuinigingen op de (thuis)zorg.

Een verslag van SP bestuurslid Inge van de Vooren:

Opstapplaats van de gratis bus (beschikbaar gesteld door de vakbond Abvakabo) was Den Haag Centraal Station. Een voor een kwamen de SP-ers het busplatform op en onder het genot van een bakje koffie werden de bezuinigingen in de thuiszorg nog even besproken. Bij vertrek kon onze man van de vakbond nog net in de bus springen en mee richting Amsterdam, met als tussenstop Leiden.

Onderweg werden we vermaakt door de mondharmonicageluiden van een zorgmedewerker (65+) die twee strijdliederen had gemaakt . Hij gaf aan nog lang niet te willen stoppen met werken, verzorgenden zijn hard nodig. De liederen op zijn mandoline heeft hij ‘s middags op het podium ten gehorend gebracht.

Zo verliep de reis snel. Op naar het verzamelpunt voor de mars. Nog even tijd om “SP Red de zorg - Ik hou van de thuiszorg” flyers uit te delen. Maar natuurlijk ook nog een bak koffie. De zelfgemaakte spandoek van de SP Den Haag moest nog in elkaar gezet worden, terwijl we weer geen plakband bij ons hadden. Ook voor de SP “doe ff sociaal borden” werden de taken verdeeld. Er werden koppeltjes gevormd voor de spandoeken en ook werd er een plekje gemaakt voor het materiaal van de vakbond: De “Handen thuis Rutte” handen en vlaggen. Wát een teamwerk, als een goed geoliede trein begonnen we de wandeling naar het Oosterpark.

Als een lange slang ging de mars door de straten. Vanachter gordijnen, balkons en voordeuren ontvingen we steunbetuigingen. Fietsers en voorbijgangers namen de tijd om alle protestleuzen aan te horen en de borden en spandoeken te lezen; zelfs een kort gesprek was mogelijk.

Ondanks een bijna vergeten warmte kwamen we aan in het Oosterpark. Eerst nog even wat koffie, water en wat brandstof voor de maag. Gratis broodjes, thee en koffie: dat is pas goede zorg na een flinke wandeling!

Er was een centraal podium waar de Tweede Kamerleden antwoord gaven op vragen over de bezuinigingen op de (thuis)zorg. Deze was van alle hoeken goed te volgen via een groot scherm. Renske Leijten sprak duidelijke taal over dat het anders moet en stond haar woorden bij met een bord van de SP “Ik hou van de thuiszorg”. Aan de rechterkant bevonden zich tenten van de politieke partijen, waar men vragen kon stellen over de thuiszorg. Deze vragen en antwoorden werden later door de Tweede Kamerleden als conclusie weer meegenomen naar het podium.

Emiel Roemer zorgde in de SP tent voor ontspanning, met humor en kiekjes met vele dankbare ouderen en betrokkenen, in de strijd van de SP voor het behoud van goede zorg.
Ik heb vele stralende gezichten gezien tijdens de gesprekjes met Emiel. Tekeningen, kaarten en brieven werden aan hem gegeven, als dank voor de inzet van de SP voor het behoud van goede zorg. Bekende SP-ers van andere afdelingen zijn we natuurlijk ook tegen het lijf gelopen. Ja wat doe je dan? Een bakje tomatensoep eten, een praatje over de thuiszorg, de bezuinigen en alles wat erbij komt kijken, maar ook gewoon even gezellig bijkletsen.

Opvallend stil was het bij de Christen Unie, zij kon niet komen. Het CDA, D66 en de PVV hadden ook aardig wat vragen te beantwoorden. Echt verhaal werd gehaald bij de tenten van de PvdA en de VVD, waar menig mens zijn hart heeft gelucht. In onze SP tent heeft Renske Leijten vele vragen kunnen beantwoorden en de mensen moed in kunnen spreken om door te blijven strijden.

Na het verzamelen van de vragen uit de verschillende tenten, werden de resultaten over wat de bezuinigingen met de zorgmedewerkers en zorgvragers doet, bekend gemaakt. Er is toegezegd dat er minder banen moeten verdwijnen dan wat nu begroot is.

Als gevolg van de kabinetsplannen zullen 170.000 mensen hun zorg kwijtraken. Ook verliezen 50.000 werknemers in de thuiszorg hun baan, omdat gemeenten wel de verantwoordelijkheid voor de thuiszorg hebben, maar niet het benodigde budget krijgen. Renske zei hierover: “ Iedere baan die verdwijnt is er één te veel”. Dat het zo niet verder kan werd nogmaals duidelijk onderstreept.

Gerard Joling heeft de dag muzikaal afgesloten en met de laatste muziekklanken zijn wij het park uitgelopen richting de bus. Natuurlijk zijn wel eerst de neuzen geteld. De terugreis verliep een stuk rustiger, moe maar tevreden werd de dag nog eens doorgenomen. Het is zeker werken zo’n manifestatie, maar het is ook heel hard nodig willen wij goede zorg in Nederland behouden.