Geheime overeenkomsten bestemmingsplannen voortaan inzichtelijker

2 juli 2013

Geheime overeenkomsten bestemmingsplannen voortaan inzichtelijker

Tijdens de raadsvergadering van 27 juni heeft de SP gevraagd om zogenaamde overeenkomsten tussen de wethouder of gemeente en private ontwikkelaars inzichtelijk te maken. De wethouder zegde toe dat deze overeenkomsten voortaan ter inzage gelegd worden voor raadsleden. Nu gebeurt het nog vaak dat deze afspraken die bij een bestemmingsplan horen geheim blijven. De SP vroeg dit naar aanleiding van het bestemmingsplan Houtwijk, wat zo'n overeenkomst bevatte en niet openbaar was. Vervolgens waren veel buurtbewoners ongerust. De wethouder zegde toe deze geheime afspraken voortaan vertrouwelijk te delen met de raadsleden bij onderwerpen die politiek gevoelig liggen of waarbij veel inwoners zich zorgen maken en komen inspreken.

"We zijn blij dat de wethouder de suggestie van de SP overneemt. Het kan niet zo zijn dat de gemeenteraad bij een belangrijke taak als het vaststellen van bestemmingsplannen niet volledig geïnformeerd en op de hoogte is." aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.
De overeenkomsten waar het de SP om gaat zijn de zogenaamde anterieure overeenkomsten en exploitatieplannen. Hierin worden financiële zaken geregeld en afspraken gemaakt en zijn dus van belang bij het vaststellen van bestemmingsplannen. Daarom is de partij blij dat de wethouder toezegde deze geheime bijlage voortaan ter inzage te leggen, als daar aanleiding voor is.

Ook werd tijdens de raadsvergadering het bestemmingsplan Rosenburg besproken. Bij dit plan zou de zogenaamde anterieure overeenkomst die hierbij hoorde, ter inzage gelegd worden. Deze toezegging kwam de wethouder niet na. Er lag alleen een uitgifte overeenkomst. "Hierdoor blijft onduidelijk wat de plannen zijn voor de Oude Haagweg en brak de wethouder tevens de wet, die voorschrijft dat de gemeente niet mag afzien van het opstellen van een grondexploitatie." aldus Gyömörei. De SP stelde voor om het stukje Oude Haagweg 481-571 uit het bestemmingsplan te halen en op een later moment te bespreken, zodat over de ontwikkeling hier duidelijkheid zou ontstaan. Helaas besloot een meerderheid dit niet te doen en werd het plan vastgesteld. Gyömörei: "Jammer dat de rest van de raad dit plan toch door liet gaan, terwijl er nog veel onduidelijkheid is. Daarom zijn we in ieder geval blij dat in de toekomst alle geheime bijlagen ter inzage worden gelegd als we daarom vragen. Hierdoor zal in de toekomst dit soort onduidelijkheid niet ontstaan."

Amendement Oude Haagweg
Bestemmingsplan Houtwijk nog niet in orde