MKB-tour doet winkelgebied Fahrenheitstraat aan

22 juli 2013

MKB-tour doet winkelgebied Fahrenheitstraat aan

Op vrijdag 19 juli bracht het MKB-team van SP Den Haag een bezoek aan de winkeliers in winkelgebied Fahrenheitstraat. Behalve de Fahrenheitstraat omvat dit gebied tevens de Thomsonlaan en kenmerkt zich door een grote diversiteit aan winkels en horecagelegenheden.

De SP'ers tijdens het buurten met een ondernemer

Naast de diverse ketens die zich in dit gebied hebben gevestigd is zijn er gelukkig nog een groot aantal zelfstandigen en franchisers. De Fahrenheitstraat kent een zeer actieve winkeliersvereniging (Winkeliersvereniging Segbroek) en is een van de 12 winkelgebieden die deelnemen aan de BIZ-regeling (Bedrijven Investeringszone).

Hannie van der Sman in gesprek met een ondernemer

Over het algemeen genomen zijn de ondernemers redelijk tevreden al baren de huidige leegstand en de op handen zijnde renovatiewerkzaamheden aan straat/riolering hen grote zorgen. En daar waar de ondernemers op de Thomsonlaan tevreden zijn met de gratis parkeermogelijkheden scoort het winkelgebied, wat betreft de winkeliers op de Fahrenheit, een dikke onvoldoende.

Andere punten die zij graag verbeterd zouden zien is de informatievoorziening van gemeente Den Haag richting de MKB-ers. Een vaste coördinator binnen Gemeente Den Haag zou een oplossing kunnen zijn, helemaal als ondernemers daar ook terecht kunnen met vragen over de huur. De Huurcommissie in huidige vorm zet zich uitsluitend in voor particulieren. Verder werd er diverse malen aangegeven dat zowel de BTW als de precariorechten omlaag mogen en dat deze wel wat transparanter mogen.

Tevreden was men vooral met de verzorging van de winkelstraat: Gemeente Den Haag zorgt ervoor dat de straten er netjes bij liggen. Ook op het gebied de aanvraag en toekenning van vergunningen blijkt de Gemeente het goed te doen. Jammer is wel dat winkeliers die iets verder van de hoofdader af liggen geen promotie voor hun zaak mogen maken in de vorm van een bord of bakfiets op het kruispunt Fahrenheitstraat/Thomsonlaan.

Al met al heeft de SP een aardige indruk gekregen van winkelgebied Fahrenheitstraat, natuurlijk met dank aan haar behulpzame en ondernemende ondernemers.