Faillissement aardwarmteproject dupeert bewoners

30 september 2013

Faillissement aardwarmteproject dupeert bewoners

Onlangs is Aardwarmte Den Haag failliet gegaan. Daarmee zijn onbedoeld ook een aantal leveranciers van koude- en warmteopslag failliet verklaard. De SP heeft hierover opheldering gevraagd. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "De bewoners hebben een brief gekregen van Staedion, dat de levering doorgaat en dat men werkt aan een doorstart. Ook zouden de leveranciers volgens Staedion onbedoeld failliet zijn verklaard, vanwege het faillissement van Aardwarmte Den Haag. Ik wil weten hoe dit precies zit en hoe dit nu opgelost gaat worden. De bewoners hebben namelijk geen alternatief voor handen en zijn dus afhankelijk van de leverancier."

Aardwarmte Den Haag was een prestigieus project waarmee het stadsbestuur hoopte duizenden woningen aan te sluiten op aardwarmte. Helaas mislukte het project en enkele weken geleden werd de organisatie failliet verklaard. De SP vroeg al eerder om een evaluatiemoment, omdat de partij vreesde voor problemen. Zo hebben meerdere huurders in Spoorwijk en Transvaal een conflict met de verhuurder over de warmtepompen in hun woning. Problematisch daarbij is dat de huurders geen alternatief hebben, de wijken zijn aangelegd zonder aansluiting voor een normale cv. Men is dus afhankelijk van de koude- en warmteopslag. De SP wil nu weten hoe deze conflicten opgelost gaan worden tijdens het faillissement. Ook wil de partij weten hoe de juridische zekerheden rondom koude- en warmteopslag nu zijn geregeld.

Consument mag niet dupe worden van aardwarmte