Zorggeld niet naar dure adviesbureaus

14 november 2013

Zorggeld niet naar dure adviesbureaus

Uit onderzoek van NRC Handelsblad blijkt dat de gemeente Den Haag voor ruim 300.000 euro adviesbureaus heeft ingehuurd om te adviseren over de decentralisaties op het gebied van jeugdzorg en langdurige zorg. De SP is van mening dat dit geld beter direct uitgegeven kan worden aan zorg en zorgverleners. SP-raadslid Bart van Kent: "Binnenkort moet de gemeente deze taken zelf uitvoeren op het gebied van jeugdzorg en langdurige zorg, het is daarom belangrijk dat de gemeente zelf deze kennis in huis haalt en niet voor de hoofdprijs inhuurt. De gemeente zou zo min mogelijk in zee moeten gaan met dure adviesbureaus en externen. In tijden van bezuiniging kan dit geld beter direct naar de zorg."

Inmiddels heeft de SP zowel in de gemeenteraad als in de Tweede Kamer opheldering gevraagd over deze zaak. De partij vraagt aan het Haagse stadsbestuur te zoeken naar andere manieren om deze expertise in huis te halen. Bijvoorbeeld door het raadplegen van de echte experts, de mensen die zelf in zorg werken of mensen die zorg ontvangen. In de Tweede Kamer heeft de SP aan de minister gevraagd wat haar mening is over de massale inhuur van adviesbureaus door verschillende gemeenten.

SP ergert zich aan "dure adviesbureaus" Den Haag FM - 14-11-2013