Exit mogelijk voor Zweefbrug

21 januari 2014

Exit mogelijk voor Zweefbrug

De SP constateert dat de aanbesteding voor de oeververbinding op Scheveningen, de voorgestelde zweefbrug, niet zo had mogen plaatsvinden. De partij stelt daarom voor om de twee partijen die hebben ingeschreven om de oeververbinding te bedanken en de zweefbrug te schrappen. SP-fractievoorzitter: "In de aanbesteding werd gevraagd om minimaal drie bedrijven. Uiteindelijk hebben er zich maar twee ingeschreven. Dit klopt dus niet. Daarnaast zijn de kosten van 6,5 miljoen te hoog. De SP stelt daarom voor om de twee bedrijven 40.000 euro tegemoetkoming te geven, waar ze wettelijk recht op hebben, en de hele zweefbrug te schrappen. De zweefbrug kan dus exit. Dit bespaart de gemeente namelijk 6,5 miljoen, een hoop risico's en verdere verpesting van Scheveningen".

Ook hekelt de SP de exploitatie van de zweefbrug. "De wethouder geeft aan dat als Trekwerk, de huidige exploitant, het financieel niet rond krijgt de gemeente op zoek gaat naar een andere uitbater. En de gemeente blijft dan eigendom van de zweefbrug. Het rond krijgen van de financiering blijft een heikel punt, zo gaat men ervan uit dat de bezoekers van de brug fors gaan betalen. Onrealistische dus, waarbij de gemeenschap weer mag opdraaien voor de kosten. Niet aanleggen dus deze brug", aldus Gyömörei.

De SP blijft de houding van de coalitiepartijen, zoals CDA en D66, opvallend vinden. In de raadsvergadering van 28 november gaf de SP al aan de kosten van 6,5 miljoen te hoog te vinden en dat de oeververbinding het karakter van Scheveningen zou aantasten. Gyömörei: "De coalitiepartijen hadden toen de mogelijkheid om de kabelbaan of zweefbrug te schrappen, maar ons voorstel werd niet gesteund. Nu huilt men krokodillentranen in aanloop van de verkiezingen. Jammer dat er zo politiek bedreven wordt over de rug van de inwoners op Scheveningen".