Extra aandacht voor kiosken en ondernemers

16 januari 2014

Extra aandacht voor kiosken en ondernemers

Tijdens de bespreking in de gemeenteraad over ambulante handel heeft de SP extra aandacht gevraagd voor de kleine ondernemers en de vele kiosken in de stad. De partij is verheugd dat na aandringen de wethouder de punten van de SP gaat overnemen. Ook is de partij blij dat het onderwerp nu eindelijk gedegen op de agenda staat en besproken wordt in de gemeenteraad. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "In het verleden zijn veel incidenten geweest, bijvoorbeeld met de kiosk op het Plein, snackbar De Sport in het Zuiderpark, de bloemenkiosk en stroopwafelkraam in de Grote Marktstraat en lunchroom Otten aan de Haagse Markt. In alle gevallen hadden ondernemers last van de gemeente en waren de regels niet helder. We zijn daarom blij dat er nu heldere regels en richtlijnen worden afgesproken voor ambulante handel in overleg met de sector. De SP is van mening dat de gemeente deze ondernemers niet moet dwarsbomen".

Op aandringen van de SP wordt voortaan rekening gehouden met opgebouwde rechten, ook wordt serieus werk gemaakt van overgangsbeleid en maatwerk voor ondernemers. "Nu jaagt de gemeente nog weleens ondernemers weg, omdat zij een tijdelijke vergunning hebben. In de praktijk zitten deze ondernemers soms al tientallen jaren op dezelfde plek met hun kiosk. De tijdelijkheid is er dan wel een beetje vanaf en daar mag de gemeente best rekening mee houden", aldus Gyömörei.

Ook vroeg de SP aan de wethouder om rekening te houden met de drukke werkzaamheden van ondernemers. Zo kreeg de partij klachten van ondernemers op de Haagse Markt, dat zij werden uitgenodigd voor gesprekken op het stadhuis op de maandag voor de kerstdagen. Gyömörei: "Voor deze ondernemers zijn dit de drukste dagen van het jaar. Hier mag de gemeente ook wel wat aandacht voor hebben. Ook hebben deze kleine ondernemers vaak geen aparte mensen voor dit soort gesprekken met de gemeente, iets wat bijvoorbeeld een landelijk opererende groothandel wel heeft. De kleine ondernemer voert deze gesprekken met de gemeente vaak zelf. Dus dat gaat dan lastig in zo'n drukke periode. Het gedrag van de gemeente mag dus wel wat MKB-vriendelijker".