Geen zweefbrug op Scheveningen

9 januari 2014

Geen zweefbrug op Scheveningen

Als het aan de SP ligt, komt er geen zweefbrug op Scheveningen. Het stadsbestuur is onder leiding van PvdA-wethouder Marnix Norder van plan om voor 6,5 miljoen een zweefbrug op de havenhoofden neer te zetten, zodat beide oevers met elkaar verbonden worden. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Toen ik dit voorstel las wist ik niet of ik moest huilen of lachen. We zijn blij dat er geen kabelbaan komt, maar een zweefbrug als oeververbinding is ook belachelijk. Deze zweefbrug voegt niets toe aan het unieke karakter van het dorp en badplaats Scheveningen. Integendeel: het brengt juist schade toe. Zo wordt de scheepvaart naar de haven op Scheveningen straks gehinderd door de brug. Daarnaast vinden wij de kosten van 6,5 miljoen veel te hoog. De SP zal dus de zweefbrug niet steunen."

Tijdens de bespreking van de geplande zweefbrug had de SP veel vragen. Zo is niet duidelijk met wie de wethouder nu voor 6,5 miljoen in zee wilt gaan voor bouw en exploitatie van de brug. De SP hekelt de gespeelde verbazing van voornamelijk CDA en PvdA. Beide partijen toonde zich verbaast over de hoge kosten voor de zweefbrug. December vorig jaar waarschuwde de SP nog voor het hoge bedrag van 6,5 miljoen. De SP diende zelfs een voorstel in om de oeververbinding uit het bestemmingsplan te halen. Beide partijen stemde hier toen niet mee in. "Als CDA en PvdA inderdaad zo begaan zijn met Scheveningen, als ze nu doen voorkomen, hadden ze mijn voorstel wel gesteund. Nu kan ik niet anders constateren dan dat deze partijen een mooi toneelstukje opvoeren in aanloop van de raadsverkiezingen", aldus Gyömörei.

Het plan kent verder nog veel losse eindjes. De radarinstallatie op de Scheveningen moet bijvoorbeeld verplaatst worden, maar hiervoor is nog geen geld gereserveerd.
Ook ligt het plangebied vlakbij natuur - een zogenaamd natura 2000 gebied - en zou wat de SP betreft zo'n bouwwerk hier niet passen. Ook is nog onduidelijk wat het effect is van de brug op de scheepvaart die nog geregeld de haven van Scheveningen aandoet. "De wethouder schrijft dat de zweefbrug een waardevolle aanvulling is op Scheveningen. Dit toont aan dat de wethouder geen idee heeft van het unieke karakter van Scheveningen. De Scheepvaart is belangrijk en zal in de toekomst wellicht alleen maar toenemen, vanwege bijvoorbeeld onderhoud van windmolens op zee. Terwijl de brug hinder oplevert voor de scheepvaart. Deze brug past hier dus niet. De SP zal zich op alle mogelijke manieren verzetten tegen de Zweefbrug", aldus Gyömörei.