Meer aandacht nodig voor gebreken warmtenet

30 januari 2014

Meer aandacht nodig voor gebreken warmtenet

De SP wil meer aandacht voor de problemen die spelen in verschillende wijken met de stadsverwarming. Dit stelde SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei bij de bespreking van de plannen van PvdA-wethouder Rabin Baldewsingh om Den Haag aan te sluiten op een gigantisch warmtenet voor stadsverwarming. Gyömörei: "In veel wijken, zoals Ypenburg en Spoorwijk, hebben bewoners last van haperende warmtepompen en koude huizen. Deze problemen blijven in deze hele discussie ernstig onderbelicht. Wat de SP betreft komt hier verandering in en moeten deze problemen eerst aangepakt worden".

Een van de oorzaken van het probleem is de vraag wie juridische probleemeigenaar is van het haperende warmtenet. De energieleverancier wijst naar de leverancier van de warmtepomp en andersom. "Bewoners worden van het kastje naar de muur gestuurd en weten niet bij wie zij terecht moeten voor klachten. Hierdoor slepen deze problemen zich vaak jaren voort. Ook de woningbouwcorporaties spelen hier een dubieuze rol in door de huurders niet bij te staan", aldus Gyömörei.

Voor de SP blijft duurzame energie belangrijk, maar dan wel als de methode voldoende bewezen heeft te werken. Zo zijn bij het warmtenet nog teveel onduidelijkheden rondom het kostenplaatje en wat het rendement nu precies is. Ook worden bewoners die hier gebruik van maken met steeds hogere tarieven geconfronteerd. Voor de SP moet eerst duidelijkheid hierover komen, voordat de partij kan instemmen.