Heldere regels Bed and Breakfasts nodig

14 februari 2014

Heldere regels Bed and Breakfasts nodig

De SP wil heldere regels voor Bed and Breakfasts (B&B's) in Den Haag. De partij stelt blij te zijn dat Den Haag toeristisch in de lift zit. Wel moet de toename van B&B's volgens de regels gebeuren. Ook moet de leefbaarheid van wijken en straten niet onder druk komen te staan, bijvoorbeeld door een toename van auto's en overlast voor omwonenden. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "De SP is blij dat Den Haag zo populair is onder toeristen, logisch natuurlijk met zo'n mooie stad en kust. De B&B's zijn relatief nieuw voor Den Haag en daarom moet dit wel goed geregeld worden. Zo staan nu in twee bestemmingsplannen de B&B's elk op een andere manier bestemd. De SP wil helderheid voor bewoners en ondernemers, zodat dit voor iedereen duidelijk is".

Inmiddels heeft de SP opheldering gevraagd aan het stadsbestuur. Zo blijkt dat een particuliere aan maximaal vier personen tegelijk mag verhuren. Ook is een deel van het Strijkijzer inmiddels omgebouwd tot B&B, zes appartementen en vijf studio's worden hier te huur aangeboden. "Het Strijkijzer was ooit bedoeld om studenten te huisvesten en een aantal luxeappartementen aan te bieden aan particulieren. Inmiddels is een deel omgebouwd tot B&B en dat verbaast de SP. Er is hier bijvoorbeeld niets geregeld rondom parkeren, terwijl de omliggende wijk al onder druk staat. Hier moet dus duidelijkheid komen wat wel en wat niet is toegestaan", aldus Gyömörei.