Sluiting spoedeisende hulppost Bronovo onacceptabel

6 februari 2014

Sluiting spoedeisende hulppost Bronovo onacceptabel

De SP vindt het onacceptabel dat de spoedeisende hulppost bij het Bronovo ziekenhuis mogelijk gesloten wordt. Dit stelt de partij na berichten dat zorgverzekeraars plannen hebben om de spoedeisende hulppost willen sluiten. Kandidaat-raadslid Hanne Drost: "Het sluiten van spoedeisende hulpposten leidt in de praktijk tot langere aanrijtijden van ambulances en een afname van de kwaliteit van zorg. We moeten voorkomen dat zorgverzekeraars dit ziekenhuis uitkleden. Deze verschraling van de zorg in Den Haag accepteert de SP niet".

Inmiddels heeft de SP in de Tweede Kamer opheldering gevraagd aan de minister. Ook wil de partij dat de minister actie gaat ondernemen om de spoedeisende hulppost open te houden. Vorige maand lanceerde de SP een onderzoek onder 1700 ambulancemedewerkers. Uit dit onderzoek gaven 66% van de ambulancemedewerkers die een sluiting van een spoedeisende hulppost hebben meegemaakt, aan dat dat aanrijtijden langer worden door de sluiting van een spoedeisende hulppost. 58% van de ambulancemedewerkers die dit hebben meegemaakt vertelden dat de sluiting van de spoedeisende hulppost geen positief effect had op de kwaliteit van zorg.