De Kruin moet in de wijk blijven

29 april 2014

De Kruin moet in de wijk blijven

Wijkvereniging De Kruin in de bomenbuurt moet van de gemeente Den Haag haar deuren sluiten. De SP wil samen met de HSP en CDA dat de wijkvereniging een alternatieve locatie krijgt aangeboden in de Bomenbuurt. De drie partijen hebben  daarover schriftelijke vragen gesteld aan het College. SP-fractievoorzitter Bart van Kent: "De wijkvereniging wordt nu al te lang in onzekerheid gelaten. Daarom moet er snel duidelijkheid komen voor de vele vrijwilligers die hier actief zijn in de Bomenbuurt. Wij willen dat de verantwoordelijk wethouder samen met de wijkvereniging snel op zoek gaat naar een gelijkwaardige alternatieve locatie".

Op de plek waar de wijkvereniging nu gevestigd is, heeft de gemeente acht kavels ter koop aangeboden aan particulieren. Terwijl eerder met De Kruin afgesproken was om eerst een principe-akkoord te bereiken voor een alternatieve locatie in de Bomenbuurt. De drie partijen willen nu opheldering over de status van het gesprek tussen de gemeente en de wijkvereniging. Als het aan de partijen ligt, helpt de verantwoordelijk wethouder de wijkvereniging met het zoeken naar een alternatieve locatie. Deze locatie zou moeten liggen in de Bomenbuurt, te betalen zijn voor de wijkvereniging en voldoende capaciteit hebben om de activiteiten van de vereniging voort te zetten.

Naast de wijkvereniging is een bloemenstalling gevestigd, die vanwege de kavelverkoop weg moet. De drie partijen hebben gevraagd of de ondernemer hier kan blijven zitten, zolang de wijkvereniging nog op zoek is naar een alternatieve locatie. Ook hebben SP, HSP en CDA gevraagd of de gemeente deze ondernemer helpt bij het zoeken naar een alternatieve locatie.