Sluiting van de verzorgingshuizen? Ik dacht het niet!

9 april 2014

Sluiting van de verzorgingshuizen? Ik dacht het niet!

Het kabinet is van plan om 800 van de 1300 verzorgingshuizen te sluiten. Ook in Den Haag worden meerdere verzorgingshuizen bedreigt met sluiting. Zo zijn onlangs de huizen Loevestein en Zuiderpark gesloten. De SP is een actie begonnen tegen de sluiting en roept iedereen om zich bij dit verzet aan te sluiten. Dit kan door hier de petitie te tekenen. SP-fractievoorzitter Bart van Kent: "De SP wil dat ouderen keuzevrijheid houden. Op je oude dag moet je thuis kunnen wonen mét goede thuiszorg óf de mogelijkheid houden om te kiezen voor de geborgenheid van een verzorgingshuis. Ook willen we voorkomen dat zorgmedewerkers hun baan verliezen, zij zijn immers hard nodig voor goede en menswaardige zorg."

Op dit moment wonen ruim 100.000 ouderen in verzorgingshuizen. Een deel hiervan moet ondanks de hoge leeftijd straks verplicht verhuizen naar een ander verzorgingshuis. "Dit kabinet wil dat ouderen langer thuis blijven wonen, maar ondertussen bezuinigen zij fors op de thuiszorg. Nu het kabinet ook de bijl zet in het aantal verzorgingshuizen, worden ouderen in de kou gezet en wordt het werk van zorgmedewerkers te grabbel gegooid. Als het aan de SP ligt blijft een goede huisvesting van ouderen in verzorgingshuizen overeind", aldus Van Kent.