h

Vestia vliegensvlug met opeisen van geld

28 mei 2014

Vestia vliegensvlug met opeisen van geld

Bewoners van Spoorwijk die al jaren problemen hebben met hun warmtepomp en ventilatiesysteem waren vorige week verrast door een brief van Vestia. Zij moeten hun huurkorting van de afgelopen drieënhalf jaar binnen twee weken terugbetalen, wat per huis om zo’n vijf tot zeven duizend euro gaat. De bewoners van huurdersvereniging ‘Effe Puffe’ hebben de directeur Wonen uitgenodigd om over de brief in gesprek te gaan, maar het verzoek voor een gesprek werd door Vestia afgewezen. De SP is sinds het begin van de acties met de bewoners opgetrokken en is verrast over deze starre houding van Vestia. ‘Toen de bewoners de problemen melden, was Vestia in geen velden of wegen te bekennen. Nu er geld te halen valt, is Vestia er opeens als de kippen bij. Na alle ellende die de bewoners hebben doorstaan, presenteert Vestia nog even de rekening. De bewoners worden hier dubbel gepakt’ , aldus Michael Wijlhuizen van SP Den Haag. De bewoners hebben het geld niet op de bankrekening staan en moeten zich in de schulden steken anders gaat Vestia over tot executiemaatregelingen en dreigen de kosten nog hoger te worden door de inzet van een deurwaarder.

De huurcommissie had de bewoners van de Rudolf van Brammenstraat en Vosmaerstraat in 2011 een korting op de huur gegeven onder andere vanwege de problemen met de warmtepomp en het ventilatiesysteem. In het hoger beroep aangespannen door Vestia werden de bewoners in het ongelijk gesteld door de rechter over hun klacht over te weinig warm water. Met een zuinige douchkop zou volgens de rechtbank 40 minuten gedoucht kunnen worden. Doordat deze klacht van de bewoners ongegrond is verklaard vervalt de gehele korting op de huur voor de gehele periode. Dit geldt echter niet voor alle bewoners. Slechts een deel van de bewoners heeft klachten ingediend over te weinig warm water en hadden hierdoor voor een langere periode korting op de huur. Zij moeten alles terugbetalen. De bewoners die minder lang korting op de huur hebben gehad, maar voor de rest dezelfde klachten hadden, hoeven niets terug te betalen.

Het heeft jaren geduurd voordat Vestia de problemen erkende. Na acties van de bewoners en een zwartboek met alle problemen, kwam Vestia pas in actie. Maanden zijn ze bezig geweest om de problemen met het ventilatiesysteem en warmtepomp aan te pakken. Zo werkte de warmtepomp niet goed, het verwarmde tijdens de zomer en verkoelde de huizen in de winter. Het ventilatiesysteem had geregeld storing en maakte midden in de nacht veel lawaai. Door slechte ventilatie ontstonden tal van andere problemen als schimmel, zilvervisjes en hadden bewoners lichamelijke klachten als hoofpijn, problemen aan de luchtwegen en regelmatig longontstekingen. Uiteindelijk is het ventilatiesysteem grotendeels vervangen en zijn er tal van monteurs voor de warmtepomp geweest. Ondertussen zijn er al weer nieuwe problemen met de warmtepomp.

U bent hier