Organiseer zorg in de wijk

4 december 2014

Organiseer zorg in de wijk

Het stadsbestuur laat na om de overhead en de bureaucratie in de zorg aan te pakken, ook wordt de zorg niet dichter bij de inwoners georganiseerd. De SP hekelt deze keuzes van het stadsbestuur. Bart van Kent: "Over twee weken moet de raad instemmen met de zorgplannen van het stadsbestuur op het gebied van zorg. Veel is echter nog onduidelijk, de wethouder heeft een recordaantal nadere uitwerkingen en brieven toegezegd. Ook zijn er nog geen afspraken gemaakt met de zorgverzekeraars, die verantwoordelijk zijn voor een deel van de zorg. Ook wordt er geen werk gemaakt van buurtzorg, terwijl dit de ambitie van de SP en vele andere raadsfracties is. De manier waarop het stadsbestuur nu de zorgplannen aanpakt is onzorgvuldig".

Ook maakt de SP zich zorgen over de tekorten op de thuiszorg die wellicht in de toekomst gaan ontstaan. Tot 2017 worden de contracten met de zorgaanbieders verlengd, maar wat daarna gebeurd is nog onduidelijk. "De thuiszorg is te belangrijk voor de ouderen in onze stad om op te bezuinigingen. Vanaf 2017 is echter onduidelijk wat er gaat gebeuren, terwijl dit stadsbestuur wel de reserves leegtrekt en geld stopt in prestigeprojecten. De SP wil dat ook vanaf 2017 de thuiszorg gegarandeerd blijft, dit kan bijvoorbeeld door nu al overhead en bureaucratie te schrappen en meer zorg op wijkniveau te organiseren. Daarnaast wil de SP dat de wethouder toezegt vanaf 2017 de arbeidsvoorwaarden en salaris voor de zorgmedewerkers op peil te houden", aldus Van Kent.

De SP hield ook een pleidooi om de megasalarissen bij bestuurders en het winstoogmerk in de zorg aan te pakken. Eerder zei de wethouder die verantwoordelijk was voor jeugdzorg dit al toe. Van Kent: "Wat de SP betreft passen megasalarissen voor bestuurders en het maken van winst niet bij goede zorg. We willen daarom ook dat bijvoorbeeld in de thuiszorg dit soort praktijken niet meer voorkomen". Een heldere visie op de zorg in Den Haag ontbreekt op dit moment nog en de SP roept het Stadsbestuur op dit te formuleren. Zelf gaf Van Kent al een voorschot hierop: "Als het aan de SP ligt wordt er zoveel mogelijk op wijkniveau dicht bij de inwoners georganiseerd. Zowel de thuiszorg, als de AWBZ, de participatiewet en de jeugdzorg. Dit zodat samengewerkt kan worden, met zo min mogelijk bureaucratie en overhead en zoveel mogelijk vrijheid voor de zorgprofessional", aldus Van Kent.