SP wil bindende afspraken met corporaties over bouw sociale woningen

24 april 2015

SP wil bindende afspraken met corporaties over bouw sociale woningen

De SP Tweede Kamerfractie en de Haagse SP gemeenteraadsfractie hebben om opheldering gevraagd over het instorten van de sociale woningbouw in Den Haag. Vorig jaar nam de bouw van sociale woningen in Den Haag ten opzichte van 2011 af met 96%. Slechts 34 nieuwe sociale woningen kwamen er bij: bij lange na niet voldoende om in de behoefte van Hagenaars te voorzien. De SP wil dat wethouder Wijsmuller (Haagse Stadspartij) bindende afspraken maakt met de woningcorporaties, zodat zij snel werk maken van de bouw van nieuwe betaalbare woningen.

In een brief aan de gemeenteraad stelt het college dat woningcorporaties Vestia, Staedion en Haag Wonen wegens politieke en financiële omstandigheden momenteel niet in staat zijn om voldoende sociale woningen te bouwen. Per 1 juli 2015 is het echter bij wet geregeld dat stadsbesturen bindende prestatieafspraken kunnen aangaan met corporaties.

“De SP wil het college deze kans met beide handen aanpakt, en harde minimumaantallen afspreekt als het gaat om de bouw van nieuwe betaalbare woningen in Den Haag”, stelt SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat. “Wethouder Wijsmuller beweert geen drukmiddelen nodig te hebben om de corporaties aan het bouwen te krijgen. Maar de cijfers laten zien dat zij hun taak de afgelopen jaren aardig hebben verkwanseld.”

De SP vindt het instorten van de sociale woningbouw vooral schrijnend aangezien het aantal inwoners van Den Haag momenteel veel harder groeit dan verwacht. Momenteel heeft de stad ruim 515.000 inwoners. Eerder gemaakte grootschalige bouwplannen gaan er echter van uit dat dit aantal pas over vijf jaar wordt bereikt. Hierdoor neemt de druk op de Haagse woningmarkt toe. “Nu we geconfronteerd worden met deze snelle groei is het essentieel dat er in Den Haag voldoende plek blijft voor mensen met een smallere beurs”, aldus Akhiat.

Lees ook: